Kundeservice er nødvendig i netbutikken
Mange danskere søger råd hos netbutikken, når de handler online.
Kunderne henvender sig stadig i butikken, selvom de handler på nettet.
Hver sjette kunde kontakter netbutikkerne før, under eller efter et køb, viser tal fra Dansk E-handelsanalyse for januar.
- Det er et overraskende stort antal kunder, der har behov for at få vejledning, og derfor bliver din kundeservice alfaomega og en vigtig konkurrenceparameter, siger Annette Falberg, adm. direktør i Forening for Dansk Internethandel (FDIH), i en udtalelse.
Når kunderne kontakter netbutikken før købet drejer det sig som regel om yderligere produktinfo, lagerstatus eller hjælp til at afgive ordre. Kontakten efter køb, men før varen er modtaget, går ofte ud på, at kunderne vil have bekræftelse på modtagelse af ordre, ændret ordreoplysninger, have en leveringsstatus eller annullere en ordre. Når varen først er modtaget drejer henvendelserne ofte om forkert indhold, en defekt vare eller spørgsmål vedrørende returnering.
Især mænd henvender sig
Det er især mændene, der henvender sig. Hver femte mand henvender sig i netbutikken i forbindelse med et køb, mens det samme kun gør sig gældende for godt hver syvende kvinde.
Det er især inden for varekategorierne sports- og fritidsudstyr, auto-, både- og cykeludstyr samt it, tele og foto, at kunderne henvender sig.
- Netbutikken skal selvfølgelig vurdere, om den informerer godt nok om varen, levering og handelsbetingelser, ligesom den skal være til at få fat i med tydelige telefonnumre og mailadresser, og den skal kunne give hurtigt svar, siger Annette Falberg.
Det ser dog ud til, at netbutikkerne har styr på kundeservicen. 93 procent af de adspurgte i analysen angiver i hvert fald, at de har været tilfredse med deres seneste handel på nettet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter