Netbutikker taber milliarder på forladte indkøbskurve
Når kunderne forlader en webshop uden at gennemføre et køb, koster det butikkerne milliarder. Nye tal viser, at noget af det tabte kan hentes hjem igen.
Der er en dyr fornøjelse for de danske netbutikker, når kunderne lægger varer i onlinekurven, men skifter mening inden de når til at betale.
To ud af tre fyldte onlinekurve, når ikke forbi kassen, viser en samlet opgørelse af 21 internationale undersøgelser, som analysefirmaet Baymard Institute står bag.
Ifølge Dansk e-handelsanalyse omsatte dansk e-handel i 2013 for 62,4 milliarder kroner, og det er altså varer for milliarder af kroner, der bliver efterladt i den virtuelle indkøbskurv
Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er det ikke nødvendigvis fordi, kunderne ikke ønsker at købe de efterladte varer.
- Vores undersøgelser viser, at der er en stor gruppe, som ’windows shopper’. De lægger ting i indkøbskurven for at se, hvad den endelige pris bliver, men de er ikke nødvendigvis købsparate. Den anden store gruppe er dem, der springer fra, fordi det viste sig, at der kom gebyrer fra eksempelvis fragt og betaling på ordren. Derudover er der en række andre årsager, eksempelvis springer nogle fra, fordi de ikke lige havde dankortet på sig, blev forstyrret eller noget helt tredje, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.
En email kan gøre en stor forskel
Ifølge beregninger i et nyt whitepaper fra firmaet Dynamicweb kan en væsentlig del af de vægelsindede lokkes tilbage til kassen. Ved at sende automatiserede e-mails, der påminder køberen om de efterladte varer, kan man ifølge en amerikansk undersøgelse få 6 procent af de frafaldne kunder til at vende tilbage og færdiggøre købet. Med udgangspunkt i gennemsnitlige konverteringstal for webshops vil det samlet set øge omsætningen med 12 procent, lyder konklusionen fra Dynamicweb.
- Man kan med relativt få midler gøre en stor forskel på det her område, siger Christan Beer, der er adm. direktør i Dynamicweb.
Hos FDIH mener den adm. direktør, at opfølgningsmails en god måde at genaktivere kunderne. Hun understreger dog, at det skal gøre rigtigt.
- Det kan absolut være effektivt, hvis man gør det på den rigtige måde. Det er vigtigt, at den opfølgende mail har mere karakter af service end salg. Man kan minde om, at kunderne har efterladt varer og spørge, om der gik noget galt i forbindelse med købet, og om man kan være til hjælp. Hvis man bliver for direkte sælgende i sin opfølgningsmail, risikerer man til gengæld at skubbe kunden fra sig, siger Annette Falberg.
Hun påpeger samtidig, at vi i Danmark har meget restriktive regler på dette område, som de danske netbutikker skal være opmærksomme på.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter