Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Netbutikker taber milliarder på forladte indkøbskurve

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 5 March 2014 kl. 05:20 af: Freja Thorbech

Når kunderne forlader en webshop uden at gennemføre et køb, koster det butikkerne milliarder. Nye tal viser, at noget af det tabte kan hentes hjem igen.

Der er en dyr fornøjelse for de danske netbutikker, når kunderne lægger varer i onlinekurven, men skifter mening inden de når til at betale.

To ud af tre fyldte onlinekurve, når ikke forbi kassen, viser en samlet opgørelse af 21 internationale undersøgelser, som analysefirmaet Baymard Institute står bag.

Ifølge Dansk e-handelsanalyse omsatte dansk e-handel i 2013 for 62,4 milliarder kroner, og det er altså varer for milliarder af kroner, der bliver efterladt i den virtuelle indkøbskurv

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er det ikke nødvendigvis fordi, kunderne ikke ønsker at købe de efterladte varer.

- Vores undersøgelser viser, at der er en stor gruppe, som ’windows shopper’. De lægger ting i indkøbskurven for at se, hvad den endelige pris bliver, men de er ikke nødvendigvis købsparate. Den anden store gruppe er dem, der springer fra, fordi det viste sig, at der kom gebyrer fra eksempelvis fragt og betaling på ordren. Derudover er der en række andre årsager, eksempelvis springer nogle fra, fordi de ikke lige havde dankortet på sig, blev forstyrret eller noget helt tredje, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.

En email kan gøre en stor forskel

Ifølge beregninger i et nyt whitepaper fra firmaet Dynamicweb kan en væsentlig del af de vægelsindede lokkes tilbage til kassen. Ved at sende automatiserede e-mails, der påminder køberen om de efterladte varer, kan man ifølge en amerikansk undersøgelse få 6 procent af de frafaldne kunder til at vende tilbage og færdiggøre købet. Med udgangspunkt i gennemsnitlige konverteringstal for webshops vil det samlet set øge omsætningen med 12 procent, lyder konklusionen fra Dynamicweb.

- Man kan med relativt få midler gøre en stor forskel på det her område, siger Christan Beer, der er adm. direktør i Dynamicweb.

Hos FDIH mener den adm. direktør, at opfølgningsmails en god måde at genaktivere kunderne. Hun understreger dog, at det skal gøre rigtigt.

- Det kan absolut være effektivt, hvis man gør det på den rigtige måde. Det er vigtigt, at den opfølgende mail har mere karakter af service end salg. Man kan minde om, at kunderne har efterladt varer og spørge, om der gik noget galt i forbindelse med købet, og om man kan være til hjælp. Hvis man bliver for direkte sælgende i sin opfølgningsmail, risikerer man til gengæld at skubbe kunden fra sig, siger Annette Falberg.

Hun påpeger samtidig, at vi i Danmark har meget restriktive regler på dette område, som de danske netbutikker skal være opmærksomme på.

LÆS OGSÅ: Nethandel for milliarder havner i udlandet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD