Nem returnering får kunder tilbage i netbutikken
Kunderne har større tilbøjelighed til at vende tilbage til en netbutik, hvis de tilbydes en nem returløsning, viser en ny analyse.
Det skal være nemt at handle på nettet. Også når man fortryder et køb.
Otte ud af ti kunder fremhæver i Dansk e-handelsanalyses månedsrapport fra marts, at de vil være mere tilbøjelige til at handle i en netbutik igen, hvis butikken tilbyder en nem returløsning.
Ved fortrydelse af køb på nettet har kunden ret til at få refunderet hele sit købsbeløb, også fragten, men det er som udgangspunkt kunden selv, der skal betale for returomkostningerne.
- Levering og returnering har især i de seneste år fået stadig større betydning i konkurrencen om kundernes gunst. Mange kunder efterlader fyldte virtuelle indkøbskurve i netbutikken uden at købe, og i næsten halvdelen af tilfældene sker det, fordi ikke alle netbutikker tilbyder alle leveringsformer på deres hjemmeside, siger adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Annette Falberg, i en udtalelse.
Det er især inden for kategorierne tøj, sko og smykker, at kunderne fortryder deres køb og returnerer varer.
Netbutikkerne skal ramme kundernes behov
Kundernes behov er forskellige, og analysen fra marts viser blandt andet, at fire ud af ti unge vælger en løsning, hvor de selv henter pakken, mens syv ud af ti pensionister vælger hjemmelevering.
- Det er afgørende for netbutikkerne, at de rammer kundernes behov præcist både med deres leveringstilbud og deres ressourceforbrug ved håndtering af forsendelser. Så der er hele tiden efterspørgsel på leveringsløsninger med fleksibilitet og smidighed, siger Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: Fysiske butikker kan komme til at hænge på online returret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter