Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Fysiske butikker kan komme til at hænge på online returret

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 9 April 2014 kl. 06:00 af: Freja Thorbech

En afgørelse i Forbrugerklagenævnet betyder, at fysiske butikker kan komme til at hænge på netbutikkens returret.

Driver man både en fysisk og en online butik, skal man være opmærksom på en nylig afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

Den slår nemlig fast, at man i den fysiske butik kan blive bundet af løfter givet på nettet, skriver Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) i en pressemeddelelse.

Afgørelsen betyder, at oplysninger om returret og andre særlige vilkår ved e-handel på hjemmesiden også kan også omfatte ens fysiske butik, hvis man ikke er meget omhyggelig med at forklare, hvilke vilkår der gælder for de forskellige butikker.

- Så butikker, der både har onlinesalg og fysisk salg, skal være tydelige om deres oplysninger gælder enten webshoppen, den fysiske butik eller begge, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i pressemeddelelsen.

Skilt i butikken betød ikke noget

I den konkrete sag ville en forbruger returnere en vare i den fysiske butik og henviste til, at der i butikkens webshop stod "14 dages ombytnings- og returret på alle produkter”. Vilkåret om fortrydelsesretten stod permanent placeret i højre side på websiden, også når brugeren klikkede ind på en underside med oplysninger om den fysiske butik.

I den fysiske butik havde butiksejeren sat et skilt op, der tydeliggjorde, at varer købt i butikken kun kunne leveres tilbage mod et tilgodebevis. Det tillagde Forbrugerklagenævnet dog ikke betydning.

- Det opleves som klart uretfærdigt for butikken, at man ikke anerkender et skilt i selve butikken. Men det er endnu engang en understregning af, at netbutikkernes oplysninger til kunden skal være fuldstændigt entydige, siger Annette Falberg.

LÆS OGSÅ: Netbutikker raser over afgørelser fra Forbrugerklagenævn



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD