Fysiske butikker kan komme til at hænge på online returret
En afgørelse i Forbrugerklagenævnet betyder, at fysiske butikker kan komme til at hænge på netbutikkens returret.
Driver man både en fysisk og en online butik, skal man være opmærksom på en nylig afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.
Den slår nemlig fast, at man i den fysiske butik kan blive bundet af løfter givet på nettet, skriver Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) i en pressemeddelelse.
Afgørelsen betyder, at oplysninger om returret og andre særlige vilkår ved e-handel på hjemmesiden også kan også omfatte ens fysiske butik, hvis man ikke er meget omhyggelig med at forklare, hvilke vilkår der gælder for de forskellige butikker.
- Så butikker, der både har onlinesalg og fysisk salg, skal være tydelige om deres oplysninger gælder enten webshoppen, den fysiske butik eller begge, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i pressemeddelelsen.
Skilt i butikken betød ikke noget
I den konkrete sag ville en forbruger returnere en vare i den fysiske butik og henviste til, at der i butikkens webshop stod "14 dages ombytnings- og returret på alle produkter”. Vilkåret om fortrydelsesretten stod permanent placeret i højre side på websiden, også når brugeren klikkede ind på en underside med oplysninger om den fysiske butik.
I den fysiske butik havde butiksejeren sat et skilt op, der tydeliggjorde, at varer købt i butikken kun kunne leveres tilbage mod et tilgodebevis. Det tillagde Forbrugerklagenævnet dog ikke betydning.
- Det opleves som klart uretfærdigt for butikken, at man ikke anerkender et skilt i selve butikken. Men det er endnu engang en understregning af, at netbutikkernes oplysninger til kunden skal være fuldstændigt entydige, siger Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: Netbutikker raser over afgørelser fra Forbrugerklagenævn
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter