Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Er butikkernes julekataloger lige til skraldespanden?"

- Stine Grubbe, Rådgiver og Foredragsholder
Læs bloggen her

Danskerne returnerer sjældent varer købt på nettet

Foto: detailfolk.dk



Torsdag den 11 april 2013 kl. 09:12 af: Freja Thorbech - 0

Når danskerne har købt en vare på nettet, sender de den sjældent retur, viser en ny analyse.

De danske forbrugere bruger sjældent deres returret, når de har købt varer på nettet.

4 ud af 10 danskere har aldrig returneret en vare købt på nettet. Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse fra første kvartal 2013, der er lavet af Epinion for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Post Danmark og Nets.

Samtidig svarer kun to procent af danskerne, at de ofte returnerer, når de har købt en vare bag skærmen derhjemme.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Returvarer er nethandlens akilleshæl

- De nye tal viser meget klart, at samspillet mellem netbutikker og forbrugere fungerer rigtigt godt, så kunderne faktisk får den vare, som de går efter, siger adm. direktør i FDIH Annette Falberg i en udtalelse.

Tøj bliver sendt retur

Når forbrugerne alligevel sender en vare tilbage, sker det hovedsagligt, fordi varens udseende ikke stemmer overens med billederne på hjemmesiden. Det kan over halvdelen af de medvirkende i analysen, der tidligere har returneret en vare, nikke genkendende til. 

LÆS OGSÅ: Netkunder returnerer brugte varer

Det er især tøj, smykker og sko, som de e-handlende danskere sender tilbage. Og det er ikke overraskende, mener man hos FDIH.

- Det er næppe overraskende, at beklædning fører, da tøj og sko kan give en skuffelse, når fx farver og pasform ikke helt svarer til kundens forventninger. Her er retten til fortrydelse og returnering et gode for forbrugerne, som sikrer, at man ikke ”hænger på” varer, man ikke kan bruge, siger Annette Falberg.

Det er sjældent direkte fejlkøb, der er årsag til, at danskerne sender varer retur. Kun seks procent af dem, der har returneret en vare, har gjort det, fordi de alligevel ikke havde behov for varen, da den kom frem.



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD