Danskerne returnerer sjældent varer købt på nettet
Når danskerne har købt en vare på nettet, sender de den sjældent retur, viser en ny analyse.
De danske forbrugere bruger sjældent deres returret, når de har købt varer på nettet.
4 ud af 10 danskere har aldrig returneret en vare købt på nettet. Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse fra første kvartal 2013, der er lavet af Epinion for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Post Danmark og Nets.
Samtidig svarer kun to procent af danskerne, at de ofte returnerer, når de har købt en vare bag skærmen derhjemme.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Returvarer er nethandlens akilleshæl
- De nye tal viser meget klart, at samspillet mellem netbutikker og forbrugere fungerer rigtigt godt, så kunderne faktisk får den vare, som de går efter, siger adm. direktør i FDIH Annette Falberg i en udtalelse.
Tøj bliver sendt retur
Når forbrugerne alligevel sender en vare tilbage, sker det hovedsagligt, fordi varens udseende ikke stemmer overens med billederne på hjemmesiden. Det kan over halvdelen af de medvirkende i analysen, der tidligere har returneret en vare, nikke genkendende til.
LÆS OGSÅ: Netkunder returnerer brugte varer
Det er især tøj, smykker og sko, som de e-handlende danskere sender tilbage. Og det er ikke overraskende, mener man hos FDIH.
- Det er næppe overraskende, at beklædning fører, da tøj og sko kan give en skuffelse, når fx farver og pasform ikke helt svarer til kundens forventninger. Her er retten til fortrydelse og returnering et gode for forbrugerne, som sikrer, at man ikke ”hænger på” varer, man ikke kan bruge, siger Annette Falberg.
Det er sjældent direkte fejlkøb, der er årsag til, at danskerne sender varer retur. Kun seks procent af dem, der har returneret en vare, har gjort det, fordi de alligevel ikke havde behov for varen, da den kom frem.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter