Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danskerne returnerer sjældent varer købt på nettet

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 11 April 2013 kl. 09:12 af: Freja Thorbech

Når danskerne har købt en vare på nettet, sender de den sjældent retur, viser en ny analyse.

De danske forbrugere bruger sjældent deres returret, når de har købt varer på nettet.

4 ud af 10 danskere har aldrig returneret en vare købt på nettet. Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse fra første kvartal 2013, der er lavet af Epinion for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Post Danmark og Nets.

Samtidig svarer kun to procent af danskerne, at de ofte returnerer, når de har købt en vare bag skærmen derhjemme.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Returvarer er nethandlens akilleshæl

- De nye tal viser meget klart, at samspillet mellem netbutikker og forbrugere fungerer rigtigt godt, så kunderne faktisk får den vare, som de går efter, siger adm. direktør i FDIH Annette Falberg i en udtalelse.

Tøj bliver sendt retur

Når forbrugerne alligevel sender en vare tilbage, sker det hovedsagligt, fordi varens udseende ikke stemmer overens med billederne på hjemmesiden. Det kan over halvdelen af de medvirkende i analysen, der tidligere har returneret en vare, nikke genkendende til. 

LÆS OGSÅ: Netkunder returnerer brugte varer

Det er især tøj, smykker og sko, som de e-handlende danskere sender tilbage. Og det er ikke overraskende, mener man hos FDIH.

- Det er næppe overraskende, at beklædning fører, da tøj og sko kan give en skuffelse, når fx farver og pasform ikke helt svarer til kundens forventninger. Her er retten til fortrydelse og returnering et gode for forbrugerne, som sikrer, at man ikke ”hænger på” varer, man ikke kan bruge, siger Annette Falberg.

Det er sjældent direkte fejlkøb, der er årsag til, at danskerne sender varer retur. Kun seks procent af dem, der har returneret en vare, har gjort det, fordi de alligevel ikke havde behov for varen, da den kom frem.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD