Netkunder returnerer brugte varer
En del af de danske netkunder har købt en vare og brugt den for derefter at returnere den igen.
Fortrydelsesret er en vigtig del af især nethandel, hvor kunderne ikke altid har mulighed for at prøve eller inspicere en vare uden for cyberspace før køb. Men nogle kunder misbruger deres fortrydelsesret og returnerer brugte varer.
Op imod 2,4 procent af de danske netkunder har returneret en vare, som har været brugt. Det viser en undersøgelse af fortrydelsesret og returnering lavet af Foreningen for Dansk Internethandel.
-Det er uanstændigt, at nogle kunder reelt bruger varen, inden de fortryder købet og returnerer den til netbutikken for at få pengene retur. Fortrydelsesret og returnering er en del af nethandel, og det fungerer godt for det store flertal af butikker og kunder. Men inden for bestemte varegrupper sker der ofte misbrug af den grundlæggende forbrugerbeskyttelse, som sikrer kunden fortrydelsesret ved e-handel, siger Annette Falberg, administrerende direktør ved Foreningen for Dansk Internethandel, i en udtalelse.
Tøj og elektronik er nogle af de typer af varer, som oftest returneres.
-Brugte varer må ikke sælges igen som nye, så disse brugte returvarer betyder et tab på hele varens pris, forklarer Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: Har du styr på byttereglerne på nettet?
De unge er synderne
Kunder i alle aldre er repræsenteret i undersøgelsen, men det er især de yngre forbrugere, som sender brugte varer tilbage til netbutikkerne.
-Det skræmmer mig, at kunder i alle aldre synes, at den opførsel i orden, men det værste er, at det især er blandt de yngre, at det opfattes som acceptabelt. Flere undersøgelser peger på, at det oftest er de unge, der returnerer brugte varer. Det er fremtidens forbrugere, som misbruger den forbrugerbeskyttelse, der ligger i den lovfæstede fortrydelsesret, siger Annette Falberg.
Problemet er nu blevet sendt til Justisministeriets arbejdsgruppe, som skal implementere et nyt Forbrugerrettighedsdirektiv i dansk lov.
LÆS OGSÅ: Netbutikker oplever snyd med kreditkort
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter