Ekspert: Returvarer er nethandlens akilleshæl
Fysiske butikker og nethandel er to sider af samme sag - den gode forretning. Den største barriere online er returvarer, og der har fysiske kæder stadig en kæmpe fordel.
Netbutikker kommer ikke til at udrydde de fysiske butikker. Om 10 år kommer de to platforme til at være to sider af samme sag. Netbutikker får showrooms, og butikker får netbutikker - og vigtigt, platformene er integreret, så det kunden køber på nettet kan returneres på alle platforme.
Sådan lyder spådommen fra Flemming Birch, eksperten der i et blogindlæg på detailfolk.dk, nægter at dømme de fysiske butikker ude. Og da slet ikke så læmge de rene netbutikker kæmper med at finde formlen for returvarer.
- Der hvor det halter er i enkeltstående butikker og frivillige kæder. Det giver jo ingen mening for folk, at de ikke lige kan gå ned i butikken og bytte en vare, de har købt på nettet af den samme butik. Det skal simpelthen fungere, siger Flemming Birch fra Birch og Birch Markedsudvikling til detailfolk.dk.
Når det bliver let at bytte, køber vi på nettet
Flemming Birch mener i vid udstrækning, at danskerne allerede har taget e-handel til sig. At e-handel endnu ikke har nået sit fulde potentiale skyldes besværlighederne med at returnere varerne. Det er den eneste årsag til, at Flemming Birch giver en løbetid på 10 år før e-handel og fysisk handel er en og samme sag.
- Den største handelsændring nu er frygten for at returnere. Hvis du bare kunne returnere. Lige nu ville du foretrække at købe en vare hos den butik, der har en fysisk varekæde frem for den rene netbutik, fordi du i mange tilfælde så ville kunne gå ned i butikken og bytte den, hvis den nu ikke lige var helt rigtig. Derfor har de fysiske butikker den store fordel stadigvæk, pointerer han overfor detailfolk.dk.
LÆS HELE BLOGGEN: Derfor vil e-handel IKKE slå den fysiske butik ihjel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter