International ekspert: Sådan handler dine kunder i fremtiden
Foto: detailfolk.dk
Kunderne forventer, at de kan handle på tværs af en butiks forskellige kanaler. Her er en international eksperts råd til, hvordan du er på forkant med dine kunders fremtidige handlemønstre.
Cross-channel er fremtidens måde at handle på, og derfor er der ingen tid at spilde – det handler om at komme i gang.
Det slog den internationale cross-channel ekspert Jim Okamura fast, da han talte på Retail Institute Scandinavias cross-channel konference i København i sidste uge.
Den internationale ekspert slog fast, at kunderne forventer at kunne handle hvor som helst og når som helst.
Han havde en lang række råd til de detailhandlende i Danmark, som vi har sammenfattet til dig her.
Vær 100 procent opdateret online – også på butikkens lager
Sørg for at have en fuldt opdateret og synlig lagerstatus – både for butikken og webshoppen. Kunden skal altid kunne se, hvor alle produkter er på lager. Dermed kan de selv vælge at handle når og hvor, det passer dem. Det kan eksempelvis være ved at købe på nettet og hente varen i butikken
Nedbryd siloerne og kig samlet på indtjening
Sørg for, at din virksomhed kigger samlet på sin indtjening. Det nytter ikke, at der sidder én salgsansvarlig i webshoppen og én i den fysiske butik, der skal leve op til hver deres budgetter. Det handler om i fællesskab at arbejde for virksomhedens bedste.
Skab trafik fra webshoppen til den fysisk butik
Sørg for at have en dedikeret service- og afhentningsdisk i den fysiske butik, hvor kunderne kan hente de varer, de har bestilt på nettet. Det er noget, som eksempelvis stormagasinerne Marks and Spencer i England og Walmart i USA har haft succes med.
Skab trafik fra den fysiske butik til webshoppen
Sørg for at informere kunderne om muligheder på webshoppen, når de handler i den fysiske butik. Det kan eksempelvis ske ved profilering ved kasseområdet eller andre steder i butikken.
Involvér kunderne via en tablet eller pc i butikken
Brug en tablet eller pc i butikken, hvor kunderne har mulighed for at se dit fulde sortiment, hvis du ikke har lagerkapacitet til at rumme det hele i butikken. Kunden skal dog optimalt ikke betjene pc eller tablet alene, men derimod assisteres af personalet, der skal uddannes i netop denne form for rådgivning.
Lev op til kundernes forventninger, tag udgangspunkt i kunden
For kunderne er der ikke forskel på en fysisk butik og den samme butik i en online udgave. De har billedet af, at det er den samme butik, de handler i. De forventer, at handlen går på tværs, og at de kan bytte en vare i den fysiske butik, som de har købt på nettet. Så skal man leve op til deres forventninger, er det bare med at komme i gang med at skabe synergi mellem den fysiske butik og webshoppen.
Gør det nu – før dine producenter gør det
Det handler om at komme i gang med det samme. Der bliver kun flere og flere konkurrenter, efterhånden som producenterne indser, at de ligeså godt kan sælge deres egne produkter online. Derfor er du nødt til at finde og styrke din egen berettigelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter