International ekspert giver danske detailkæder opskriften på succes
Detailhandel foregår i dag ikke kun på gulvet i butikken, men på flere forskellige kanaler. Det er de danske kæder nødt til at tage højde for, mener en international ekspert på området.
De danske detailkæder skal fokusere på flere kanaler, hvis de vil have succes i fremtiden. Det vurderer den internationale cross channel-ekspert Jim Okamura.
En undersøgelse fra Deloitte viser, at 15 procent færre køb afsluttes i fysiske butikker i løbet af de næste fem år. Samtidig kan 50 procent af detailomsætningen allerede i år henføres til onlinesalg kombineret med onlinegenereret salg i fysiske butikker, viser en undersøgelse fra Forrester Research.
Det er blandt andet derfor, at de danske detailkæder bør satse på en såkaldt cross channel strategi, og den internationale cross channel-ekspert Jim Okamura vil forklare hvordan, når han gæster Danmark til oktober. Det gør han i forbindelse med konferencen Cross Channel – Detailhandel på tværs, som Retail Institute Scandinavia står bag.
– Det er fx nødvendigt at se på logistik- og kundeservicepraksisserne for at kunne levere en mere koordineret indsats. Derudover er man også nødt til at gøre data og analyser mere synlige og bruge dem mere aktivt til at træffe beslutninger. Det er faktisk en udfordring for mange af detaillisterne, der i virkeligheden ikke er særligt analytisk funderede og derfor har brug for redskaber til at bruge deres tal bedre og se mønstre og sammenhænge på tværs af kanalerne, siger Jim Okamura i en pressemeddelelse.
Behov for mere end oplevelsen i butikken
På få år har detailhandel forandret sig fra at være noget, der kun foregik i en fysisk butik til i høj grad også at foregå på nettet og tilmed fra flere forskellige platforme som bærbare computere, smartphones og tablets. Og det er den udvikling, som konferencen tager udgangspunkt i.
- Det er essentielt, at detaillisterne forstår, at der er behov for langt mere end oplevelsen nede i butikken, og at man skal tage udgangspunkt i kundens rejse og arbejde effektivt på tværs af kanalerne med en synergiskabende, sofistikeret cross channel-strategi, siger Peter Paulsen, der er analysekonsulent i Retail Institute Scandinavia.
Konferencen løber af stablen den 4. oktober i Cinemaxx biografen i København. Flere kendte brands har allerede sat gang i en cross channel strategi og vil dele deres erfaringer på området. På konferencen kan man derfor møde oplægsholdere fra Hummel, Bolia, Google, EG Retail m/ Toys ’R’ Us, Kraftvaerk m/ Kranz & Ziegler. Retail Institute Scandinavia vil også selv præsentere en ny analyse af danske forbrugeres cross channel-adfærd. Læs mere om konferencen og programmet her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter