Ekspert: Sådan gentænker du den fysiske butik
Foto: detailfolk.dk
De fysiske butikker skal oppe sig, hvis de vil klare sig i fremtiden. Læs en detailhandelseksperts bud på, hvordan de gør det bedst.
Det er på tide at gøre en aktiv indsats for den fysiske butik, hvis den ikke skal løbes over ende af de mange nye muligheder, der findes i dag.
Det var hovedbudskabet fra adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, da han talte på sidste uges cross-channel konference i København.
Med oplægget "Vind eller forsvind - 10 bud på den nødvendige gentænkning af den fysiske butik i en multichannel-tid" gav Henning Bahr de detailhandlende sit bud på, hvordan man redder den fysiske butik.
1) Omfavn den teknologiske tidsalder
De detailhandlende skal indse, at det er samspillet mellem e-handel og de fysiske butikker, der rummer potentiale for vækst. En undersøgelse fra FDIH viser, at 50 procent at forbrugernes købsbeslutninger sker via nettet. Det skal de fysiske butikker forsøge at udnytte.
2) Skab et overvældende sanseunivers
E-handel har begrænsninger i forhold til at udnytte menneskets fem sanser. De begrænsninger har de fysiske butikker ikke, og det skal udnyttes til at skabe en konsistent oplevelse for kunderne, når de træder ind i butikken.
3) Udnyt at folk skal bevæge sig fysisk rundt
På nettet kan man klikke sig direkte til den ønskede vare. Det kan man ikke i den fysiske butik, og derfor bør man udnytte kundernes tur rundt i butikken til at skabe mersalg eller oplevelser.
4) Gør noget ud af muligheden for at prøve
Når kunderne har mulighed for at prøve produkterne i den fysiske butik, bør man også gøre noget ud af denne mulighed. Det kan eksempelvis være ved at lade kunderne selv vælge musik og belysning i prøverummet eller ved at lade dem drikke en kop kaffe af den unikke keramikkop.
5) Udnyt at fysiske butikker er sociale rum
Gør turen i butikken hyggelig og social. Et godt eksempel er bogcafeer, hvor indkøbet kan kombineres med en kop kaffe. Et andet eksempel er butikker med lounge-områder, hvor kunderne kan sidde i ro og mag og kigge på butikkens udvalg.
6) Skab lokal forankring
Synliggør hvor varen kommer fra. Brug lokale leverandører og forklar "historien" med skilte på produkterne. Det kan give kunderne en autentisk købsoplevelse.
7) Kuratér
Vælg et tema i butikken og følg det. Det kan eksempelvis være "råt" eller "romantisk". På den måde bliver turen i butikken mere overskuelig for kunderne.
8) Skab ikoniske butikker
Fokuser på det unikke og på overraskelserne, som ingen andre har. På den måde kan en tur i butikken gøres til en oplevelses- og inspirationstur.
9) Opbyg centre for inspiration og læring
Lad kunderne komme bag produkterne og giv dem mulighed for at lære dem bedre at kende. Det kan eksempelvis være ved at invitere til workshops, kurser eller forpremiere produktaftener.
10) Skab gode steder
Gør butikken til et imødekommende "rum", hvor kunderne kan kombinere shopping med socialisering.
Læs mere om hele konferencen og de andre foredrag her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter