Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ekspert: Sådan gentænker du den fysiske butik

Foto: detailfolk.dk



Ekspert: Sådan gentænker du den fysiske butik
Foto: detailfolk.dk
Tuesday den 9 October 2012 kl. 11:33 af: Freja Thorbech

De fysiske butikker skal oppe sig, hvis de vil klare sig i fremtiden. Læs en detailhandelseksperts bud på, hvordan de gør det bedst.

Det er på tide at gøre en aktiv indsats for den fysiske butik, hvis den ikke skal løbes over ende af de mange nye muligheder, der findes i dag.

Det var hovedbudskabet fra adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, da han talte på sidste uges cross-channel konference i København.

Med oplægget "Vind eller forsvind - 10 bud på den nødvendige gentænkning af den fysiske butik i en multichannel-tid" gav Henning Bahr de detailhandlende sit bud på, hvordan man redder den fysiske butik.

1) Omfavn den teknologiske tidsalder

De detailhandlende skal indse, at det er samspillet mellem e-handel og de fysiske butikker, der rummer potentiale for vækst. En undersøgelse fra FDIH viser, at 50 procent at forbrugernes købsbeslutninger sker via nettet. Det skal de fysiske butikker forsøge at udnytte.

2) Skab et overvældende sanseunivers

E-handel har begrænsninger i forhold til at udnytte menneskets fem sanser. De begrænsninger har de fysiske butikker ikke, og det skal udnyttes til at skabe en konsistent oplevelse for kunderne, når de træder ind i butikken. 

3) Udnyt at folk skal bevæge sig fysisk rundt

På nettet kan man klikke sig direkte til den ønskede vare. Det kan man ikke i den fysiske butik, og derfor bør man udnytte kundernes tur rundt i butikken til at skabe mersalg eller oplevelser.

4) Gør noget ud af muligheden for at prøve

Når kunderne har mulighed for at prøve produkterne i den fysiske butik, bør man også gøre noget ud af denne mulighed. Det kan eksempelvis være ved at lade kunderne selv vælge musik og belysning i prøverummet eller ved at lade dem drikke en kop kaffe af den unikke keramikkop.

5) Udnyt at fysiske butikker er sociale rum

Gør turen i butikken hyggelig og social. Et godt eksempel er bogcafeer, hvor indkøbet kan kombineres med en kop kaffe. Et andet eksempel er butikker med lounge-områder, hvor kunderne kan sidde i ro og mag og kigge på butikkens udvalg.

6) Skab lokal forankring

Synliggør hvor varen kommer fra. Brug lokale leverandører og forklar "historien" med skilte på produkterne. Det kan give kunderne en autentisk købsoplevelse.

7) Kuratér

Vælg et tema i butikken og følg det. Det kan eksempelvis være "råt" eller "romantisk". På den måde bliver turen i butikken mere overskuelig for kunderne.

8) Skab ikoniske butikker

Fokuser på det unikke og på overraskelserne, som ingen andre har. På den måde kan en tur i butikken gøres til en oplevelses- og inspirationstur.

9) Opbyg centre for inspiration og læring

Lad kunderne komme bag produkterne og giv dem mulighed for at lære dem bedre at kende. Det kan eksempelvis være ved at invitere til workshops, kurser eller forpremiere produktaftener.

10) Skab gode steder

Gør butikken til et imødekommende "rum", hvor kunderne kan kombinere shopping med socialisering. 

Læs mere om hele konferencen og de andre foredrag her.

LÆS OGSÅ: Hvad betyder cross-channel for fremtidens detail?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD