Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Har du styr på byttereglerne op til jul?

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 4 December 2012 kl. 11:15

Hvor længe skal kunden kunne bytte sine gaver? Skal det være gratis at returnere, hvis man køber gaver på nettet? Se regler og pejlemærker for god bytteskik her.

Butikkerne er ikke tvunget til at give deres kunder penge retur for varer, der bliver byttet. Alligevel har de fleste butikker en kundevenlig tilgang til gaveombytning.

Dansk Erhverv har samlet en række gode råd og rusker samtidig op i regelsættet.

Klar kommunikation 

Det er ikke en selvfølge, at julegaver kan byttes. Lovgivningen giver ikke forbrugere ret til at få byttet en vare eller få pengene tilbage, med mindre der er en fejl på den. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dine kunder om, hvad der gælder i din butik - bytter du til en anden vare? Eller giver du pengene retur?

Her er de gældende regler, du kan sammensætte dine egne julebytteregler ud fra:

- Der gælder ingen bytte- eller returret, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde

- Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger

- Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes

- Bytteret gælder kun ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme, men han kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse

- Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage

- Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden

- For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt

- Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller muligheden for at sælge varen igen

- Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomben ikke være brudt
 

Tip til inspiration for internetforhandlere

Skal man lokke kunder i netbutikkerne, kan man overveje følgende:

- Udvid fortrydelsesretten. Normalt har kunden 14 dages returret, men det er ikke ret lang tid, hvis kunden køber julegaver i god tid.

- Pak gaverne ind og tilbyd at sende dem direkte til gavemodtageren. 

- E-mærket. Overvej, om det vil være en fordel. Det er en garanti for de kunder, der stadig er utrygge ved handel på nettet.

- Tilbyd gratis fragt. Fragt kan godt være en dealbreaker for kunder med et fast budget. Tilbyd eventuelt gratis fragt, når kunderne køber for mere end et bestemt beløb. Det kan også være med til at få kunden til at lægge lidt ekstra i kurven.

(Dansk Erhverv)



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD