Har du styr på byttereglerne op til jul?
Hvor længe skal kunden kunne bytte sine gaver? Skal det være gratis at returnere, hvis man køber gaver på nettet? Se regler og pejlemærker for god bytteskik her.
Butikkerne er ikke tvunget til at give deres kunder penge retur for varer, der bliver byttet. Alligevel har de fleste butikker en kundevenlig tilgang til gaveombytning.
Dansk Erhverv har samlet en række gode råd og rusker samtidig op i regelsættet.
Klar kommunikation
Det er ikke en selvfølge, at julegaver kan byttes. Lovgivningen giver ikke forbrugere ret til at få byttet en vare eller få pengene tilbage, med mindre der er en fejl på den. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dine kunder om, hvad der gælder i din butik - bytter du til en anden vare? Eller giver du pengene retur?
Her er de gældende regler, du kan sammensætte dine egne julebytteregler ud fra:
- Der gælder ingen bytte- eller returret, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde
- Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger
- Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes
- Bytteret gælder kun ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme, men han kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse
- Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage
- Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden
- For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt
- Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller muligheden for at sælge varen igen
- Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomben ikke være brudt
Tip til inspiration for internetforhandlere
Skal man lokke kunder i netbutikkerne, kan man overveje følgende:
- Udvid fortrydelsesretten. Normalt har kunden 14 dages returret, men det er ikke ret lang tid, hvis kunden køber julegaver i god tid.
- Pak gaverne ind og tilbyd at sende dem direkte til gavemodtageren.
- E-mærket. Overvej, om det vil være en fordel. Det er en garanti for de kunder, der stadig er utrygge ved handel på nettet.
- Tilbyd gratis fragt. Fragt kan godt være en dealbreaker for kunder med et fast budget. Tilbyd eventuelt gratis fragt, når kunderne køber for mere end et bestemt beløb. Det kan også være med til at få kunden til at lægge lidt ekstra i kurven.
(Dansk Erhverv)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter