Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Skal chefen lave regler for Facebook?

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Er der regler om brugen af Facebook på din arbejdsplads?

Ja, der er klare regler
 
Nej, der er ingen regler
 
Hvis der er regler, kender jeg dem ikke
 
Thursday den 4 October 2012 kl. 06:30 af: Simone Hansen

Faste regler for medarbejderes Facebookbrug er en god ide, ifølge direktøren hos Lederne. Men chefen skal stoppe med kun at se Facebook som en tidsrøver.

En del ledere har med stor sandsynlighed oplevet at gå forbi en medarbejder, der pludselig fik travlt med at lukke deres nuværende faneblad ned. Tilsvarende kan de færreste medarbejdere nok sige sig fri fra lige at have tjekket Facebook en gang eller to om dagen i deres arbejdstid, og måske af og til måtte skynde sig at lukke vinduet ned, når chefen kom. 

Men for det første behøver Facebook-kiggeriet langt fra altid at være problematisk, og for det andet ville klare facebook-retningslinjer på arbejdspladsen være en god ide, for både medarbejder og chef, mener Vibeke Skytte, direktør hos Lederne. 

- Véd man som medarbejder, i hvilket omfang man må benytte Facebook i arbejdstiden, minimeres mistanker om misbrug og overforbrug, skriver hun i en klumme i Berlingske. 

Hver fjerde leder har sat grænser

Rådet om at lave retningslinjer kommer efter, at Lederne for nogle måneder siden offentliggjorde en undersøgelse, der viste, at næsten hver fjerde leder (23 procent) havde stået i situationer, hvor de havde følt det nødvendigt enten at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier.

Vibeke Skytte mener dog også, at undersøgelsen er tegn på, at for mange ledere ser Facebook, som en tidsrøver. 

- ...Facebook har absolut også en vigtig netværksskabende funktion, som kan komme virksomheden til gode. Mange kontakter i dag bliver etableret på Facebook, der foregår produktudvikling på og ved hjælp af Facebook – og mange job bliver besat via Facebook, skriver hun i klummen og fastslår, at facebookbrugen naturligvis ikke skal tage overhånd. 

- Selvfølgelig skal man som leder sætte ind, hvis der er medarbejdere, som kontinuerligt bruger al for meget tid på private gøremål i arbejdstiden – uanset om det er mange og lange telefonsamtaler med ægtefællen, planlægning af børnenes fritidsaktiviteter eller Facebook-besøg, skriver hun i Berlingske.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD