Butikker får brugte varer retur
De danske butikker oplever i høj grad, at forbrugerne returnerer brugte varer. Det kan betyde højere priser og sætte den danske bytteservice under pres, mener Dansk Erhverv.
En bluse, der lugter af sved, eller en eltandbørste, der er brugt og pakket ind igen.
De danske detailbutikker oplever, at mange af de returvarer, de får igen, er så medtagede, at de ikke kan sælges igen.
I en undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemmer svarer virksomhederne, at de i gennemsnit må kassere knap fire procent af de varer, som forbrugerne returnerer, men hos nogle, er tallet helt op til 40 procent.
Det er ikke i orden, mener man hos Dansk Erhverv.
- Det er et alt for højt tal, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv.
Hun mener, at det går ud over de ærlige forbrugere og i sidste ende kan sætte den danske bytteservice under pres.
- Butikkerne har ikke råd til at kassere så mange varer, og derfor kan de være nødt til at sætte priserne op. Hvis en butik må kassere en returneret vare, er der kun et sted at hente pengene, og det er ved at sætte priserne op. Det rammer de ærlige forbrugere, siger Lone Rasmussen til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Klagesystem truer detailbranchen
Hvis udviklingen fortsætte frygter hun, at butikkerne i sidste ende må afstå fra overhovedet at bytte varer.
- Bytteservice er kun en service, siger hun.
Det er ulovligt at sælge brugt som nyt, så det kan samtidig blive et problem for butikkerne, hvis de ikke når at opdage snyderiet, forklarer Lone Rasmussen.
Mange forbrugere har prøvet at snyde
Og det ser ud til, at mange forbrugere faktisk har prøvet at bruge en vare for derefter at returnere den.
En undersøgelse, som Norstat har foretaget for Dansk Erhverv, viser, at hver sjette forbruger en eller flere gange har forsøgt at bytte en vare efter at have brugt den. Godt hver tiende dansker har gjort det flere gange.
LÆS OGSÅ: Netkunder returnerer brugte varer
- Det er chokerende, at det er så udbredt, og personligt er jeg forarget. Man ved jo udmærket godt, at når man har brugt en vare, kan den ikke returneres, siger Lone Rasmussen.
Hun understreger, at der selvfølgelig er forskel på at prøve en vare og bruge en vare. Det er i orden at prøve en kjole foran spejlet derhjemme, men det er ikke ok at tage den på til fest for derefter at bytte den.
Det er især tøj, sko og elektronik, som forbrugerne returnerer efter at have brugt det.
Holdningsskred gør problemet større
Generelt er de unge mere tilbøjelige til at snyde med varerne. Næsten hver fjerde ung mellem 18 og 30 har svaret, at de har prøvet at bytte en brugt vare i en butik.
- Det ser ud til, at der er et holdningsskred i gang. De yngre generationer synes åbenbart, at det er ok at bruge og returnere en vare. Problemet bliver altså ikke mindre, men vokser sig kun større, siger Lone Rasmussen.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Returvarer er nethandlens akilleshæl
Hun mener, at der skal en holdningsændring til, hvis man vil problemet til livs.
- Forbrugerne skal forstå, at det i sidste ende rammer dem selv, når de snyder på den måde, siger Lone Rasmussen til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter