E-handel: Nye regler for betalinger
Forbrugerombudsmanden har lanceret nye retningslinjer, der regulerer netbutikkernes håndtering af kundernes betalinger.
Nu skal det være lettere for forbrugerne at få et overblik over, hvad der bliver hævet fra deres konto, når de betaler med betalingskort eller deres mobiltelefon over nettet.
Derfor har Forbrugerombudsmanden lanceret en række nye retningslinjer på området.
Blandt andet skal forbrugeren varsles ved tilbagevendende betalinger, hvilket for eksempel kan være en form for abonnement.
- Hvis der trækkes andet end det faste beløb, eller betalingsdatoen ændrer sig, så skal det meldes til kunden mindst otte dage før, betalingen sker, forklarer chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Søren Iversen og fortsætter:
- Et eksempel kan være, hvis man betaler 100 kroner om måneden for et fitness abonnement. Så skal det ikke varsles, men hvis der er ekstra betalinger, fordi man ikke er mødt op på et hold, eller hvis man har købt sodavand over sit fitness kort, så skal det meldes til kunden, så vedkommende kan tjekke beløbet.
Når der bliver sendt en varsling ud, betyder det, at kunden har otte dage til at standse betalingen, eller 14 dage fra den er sket, til at få den tilbageført.
Urimeligt, hvis varen skal betales før modtagelse
I fremtiden vil det også som udgangspunkt være urimelige vilkår, hvis der skal betales, før varen er modtaget, medmindre der er en saglig eller rimelig grund til det.
- Vi har endnu ikke taget stilling til, hvad det kan være. Men man kan jo se på tilfælde, hvor der skal laves noget specielt til forbrugeren - så er der tradition for, at der kan fortages en forudbetaling. Der er også brancher, hvor det er kutyme at betale forud i mange år - der kan man også fortsætte.
- Men vi har med vilje ikke gjort op med, hvad der er en saglig og rimelig grund. Det må man finde ud af med de erhvervsdrivende. Hvis de er i tvivl, så må de spørge os, siger Søren Iversen.
De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2014 på nær varslingsreglerne for tilbagevendende betalinger, som først træder i kraft 1. januar 2015.
/ritzau/
LÆS OGSÅ: Nyt samarbejde giver butikker nye muligheder for betaling
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter