Netbutikker risikerer bødestraf for smøl
Mange netbutikker har ikke været hurtige nok til at få implementeret de nye e-handelsregler. Det kan koste dem en bøde.
Det kan koste netbutikkerne en bøde, hvis de ikke får implementeret de nye e-handelsregler i butikken.
De nye regler, som er den del af den nye forbrugeraftalelov, trådte i kraft midt i juni. Loven påvirker alle virksomheder, der handler med forbrugere - uanset om det er i form af personligt salg, fjernsalg, en tjenesteydelse - eller om et varekøb i fysisk butik.
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
- Med andre ord. Alle virksomheder, der handler med kunder er omfattet. Alligevel har mange endnu ikke implementeret de nye regler i deres salgs- og leveringsbetingelser og står derfor til at modtage en bøde, advarer Louise Ekstrand, der er advokatfuldmægtig hos Ret&Råd i Helsingør i kædens seneste nyhedsbrev. Hun arbejder pt. på flere sager med onlinevirksomheder, der har opdaget forglemmelsen i tide.
Oplysninger skal være tilgængelige før køb
Den nye forbrugeraftalelov påvirker især virksomheder inden for onlinehandel, fordi reglerne her ikke formidles mundtligt, men står nedskrevet. Og ordlyden skal ifølge loven fremstå ensartet med de øvrige landes forbrugeraftalelov, hvilket giver forbrugeren tryghed i at handle over landegrænser. Det er samtidig blevet indskærpet, hvilke oplysninger forbrugeren skal have før købet.
- Før købet skal forbrugeren have fuldt kendskab til varen eller tjenesteydelsen. Yderligere skal forbrugeren tydeligt have oplyst virksomhedens navn, cvr.nr., kontaktoplysninger mm. Det er vigtigt, at varen eller tjenesteydelsen er beskrevet med en samlet pris, det vil sige inklusiv moms, gebyr mm. Endelig skal alle bestemmelser om betalingsvilkår, leveringsbetingelser og fortrydelsesret være tilgængelige før købet, siger Louise Ekstrand.
Samtidig skal et præcis leveringstidspunkt oplyses inden købet, ligesom forbrugerne med de nye regler også får mere tid til at returnerer en vare.
LÆS OGSÅ: Nu bliver det lettere at fortryde net-handel
Virksomhederne risikerer ifølge den nye forbrugeraftalelov bøde allerede første gang, de tilsidesætter reglerne. Detailfolk.dk har tidligere lavet en samlet oversigt over de nye regler - se den her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter