Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Netbutikker risikerer bødestraf for smøl

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 9 October 2014 kl. 15:40 af: Freja Thorbech

Mange netbutikker har ikke været hurtige nok til at få implementeret de nye e-handelsregler. Det kan koste dem en bøde.

Det kan koste netbutikkerne en bøde, hvis de ikke får implementeret de nye e-handelsregler i butikken.

De nye regler, som er den del af den nye forbrugeraftalelov, trådte i kraft midt i juni. Loven påvirker alle virksomheder, der handler med forbrugere - uanset om det er i form af personligt salg, fjernsalg, en tjenesteydelse - eller om et varekøb i fysisk butik.

LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel 

- Med andre ord. Alle virksomheder, der handler med kunder er omfattet. Alligevel har mange endnu ikke implementeret de nye regler i deres salgs- og leveringsbetingelser og står derfor til at modtage en bøde, advarer Louise Ekstrand, der er advokatfuldmægtig hos Ret&Råd i Helsingør i kædens seneste nyhedsbrev. Hun arbejder pt. på flere sager med onlinevirksomheder, der har opdaget forglemmelsen i tide.

Oplysninger skal være tilgængelige før køb 

Den nye forbrugeraftalelov påvirker især virksomheder inden for onlinehandel, fordi reglerne her ikke formidles mundtligt, men står nedskrevet. Og ordlyden skal ifølge loven fremstå ensartet med de øvrige landes forbrugeraftalelov, hvilket giver forbrugeren tryghed i at handle over landegrænser. Det er samtidig blevet indskærpet, hvilke oplysninger forbrugeren skal have før købet. 

- Før købet skal forbrugeren have fuldt kendskab til varen eller tjenesteydelsen. Yderligere skal forbrugeren tydeligt have oplyst virksomhedens navn, cvr.nr., kontaktoplysninger mm. Det er vigtigt, at varen eller tjenesteydelsen er beskrevet med en samlet pris, det vil sige inklusiv moms, gebyr mm. Endelig skal alle bestemmelser om betalingsvilkår, leveringsbetingelser og fortrydelsesret være tilgængelige før købet, siger Louise Ekstrand.

Samtidig skal et præcis leveringstidspunkt oplyses inden købet, ligesom forbrugerne med de nye regler også får mere tid til at returnerer en vare.

LÆS OGSÅ: Nu bliver det lettere at fortryde net-handel

Virksomhederne risikerer ifølge den nye forbrugeraftalelov bøde allerede første gang, de tilsidesætter reglerne. Detailfolk.dk har tidligere lavet en samlet oversigt over de nye regler - se den her.

LÆS OGSÅ: Sådan er de nye regler for e-handel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD