Netkunder læser sjældent det med småt
Hver anden dansker læser sjældent eller aldrig betingelserne, når de handler på nettet. Men det går ud over forbrugerne selv, mener forbrugerøkonom.
Danskerne er vilde med at nethandle. Faktisk er vi det folkefærd i Europa, der handler mest på nettet efter englænderne.
Det betyder dog ikke, at danskerne er særlig gode til at læse betingelserne, når de handler på nettet. Det viser en undersøgelse som e-mærket har lavet.
68,6 procent af den andel af danskerne, som handler mest på nettet læser nemlig sjældent eller aldrig betingelserne, inden de trykker køb.
- Det er jo paradoksalt nok dem, der handler mest, der er i størst risiko for at få sig en ubehagelig overraskelse i handelsbetingelserne, fordi de ikke læser dem. Og som vores undersøgelse også viser, kender de mest handlende ikke nethandelsreglerne bedre end de andre,” lyder det fra Lars Schmidt Larsen, direktør i e-mærket.
Uerfarne læser mest
Undersøgelsen viser, at det er de kunder, der handler mindst på nettet, der er bedst til at læse betingelserne. Her læser 87,1 procent betingelserne, inden de køber.
Der kan da også være gode grunde til at læse betingelserne, så der ikke opstår uoverensstemmelser mellem butikken og kunden efterfølgende.
- Som minimum bør man altid læse punkterne om fortrydelse, reklamation og særlige vilkår omkring købet i handelsbetingelserne. Det er ofte de punkter, hvor de største forskelle fra standarden findes, forklarer Lars Schmidt Larsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter