Derfor er nethandel med dagligvarer ikke et hit
Nethandlen med dagligvarer udgør en brøkdel af butikkernes handel. Tre eksperter giver et bud på hvorfor.
Der er lang vej til, at de danske forbrugere tager nethandel med dagligvarer til sig, som man for eksempel ser i England. Retail Institute Scandinavia har vurderet, at den samlede omsætning på området kun svarer til cirka én procent af den samlede omsætning i hele kolonialsektoren, skriver Finans.dk
Omsætningen kommer primært fra nemlig.com, Irma.dk og Osuma.dk. Nedenfor giver tre eksperter deres bud på, hvorfor flere ikke vælger samme strategi.
Butikker stjæler omsætning fra sig selv
- Butiksnetværket i Danmark er så tæt, at de store kæder – Dansk Supermarked og Coop – ikke har nogen interesse i at kaste sig over nethandel. Det vil jo bare medføre, at de stjæler omsætning fra deres egne butikker, siger ekspert i forbruger og detailtrends Flemming Birch til Finans.dk.
Flere platforme er kun en fordel
Den holdning deler Kresten Wiingaard, adm. direktør i firmaet Adapt. Han undrer sig dog over, at de store kæder alligevel ikke gør et forsøg.
- Paradoksalt nok er det er stik imod alt den viden, vi har om nethandel. Her er erfaringerne, at jo flere platforme, du kan tilbyde dine kunder, desto mere loyale er de, og desto mere handler de, siger han til Finans.dk.
De unge og urbane
Det handler dog også om danskernes kendskab til mulighederne, mener Henning Bahr, der er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia. Han fremhæver, at især de erhvervsaktive under 40 år i de større danske bysamfund er klar til at handle dagligvarer på nettet, hvis udbuddet er i orden, og man sparer tid og penge.
LÆS OGSÅ: Nethandel: Sådan shopper din landsdel
Læs hele artiklen på Finans.dkFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter