E-mærket dækker nethandel for 10.000 kr.
Det er blevet endnu mere sikkert at handle i de danske netbutikker. E-mærket lover nu køberbeskyttelse på op mod 10.000 kr. per handel.
Butikker med e-mærket kan nu garantere køberne en beskyttelse, som de ikke tidligere har været vandt til. De vil nemlig give økonomisk sikring til forbrugerne på køb op mod 10.000 kr. per handel Det skriver e-mærket i en pressemeddelelse.
- Vores nye initiativ giver en økonomisk sikring på op til 10.000 kroner per handel ved køb af fysiske varer. Sikringen løber i 2 år efter købet har fundet sted, og giver, helt gratis, mulighed for at få dækket eventuelle økonomiske tab, hvis den e-mærkede webshop, du har handlet på, ikke lever op til sine forpligtelser, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket i pressemeddelelsen.
E-mærket er en nonprofit organisation, som blev stiftet i 2000 af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK.
Krav om mere Tryghed
Garantien er kommet på plads, efter e-mærket havde fået lavet en undersøgelse, der viste at 90 procent af danskerne mener, at en garanti kan få betydning for, hvor meget de handler og hvor de handler på nettet.
- Vi tror, at en øget økonomisk sikring vil skabe mere tryghed blandt forbrugerne, når de handler på nettet. Det vil smitte af på de danske onlineforretninger, og kan være med til at sætte yderligere fart på danskernes forbrug på nettet, siger Lars Schmidt Larsen.
Strenge krav til netbutikker
Danskerne er ellers blandt de forbrugere i EU, der handler mest på nettet- kun overgået af forbrugerne i Storbritannien.
Men der er også strenge krav til alle de netbutikker, som er er certificeret med e-mærket. Kravene gælder blandt andet gennemsigtighed og kontrol. Det betyder dog ikke, at der ikke kan opstå uoverensstemmelser i forbindelse med fortrydelse eller reklamation.
Og det er netop i situationer som disse, at e-mærket forventer, at den nye økonomiske sikring vil skabe stor værdi til gavn for både kunder og webshops.
- Man skal ikke kunne risikere at miste sine penge, hvis man har handlet på en e-mærket webshop. Det gælder også i de situationer, hvor juraen ikke entydigt kan sige, hvem der har retten på sin side. Det skal ikke komme kunderne til last, og derfor ser vi vores køberbeskyttelse som en klar styrkelse af vores rolle som tillidsskabende ordning inden for handel på nettet, siger Lars Schmidt Larsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter