Danske netbutikker går glip af milliarder: Danskerne netshopper i udlandet
Udenlandske netbutikker henter årligt op mod 4 milliarder kroner alene inden for kategorien tøj, sko og smykker.
De danske netbutikker går glip af milliarder, når danskerne klikker sig til varer gennem udenlandske netbutikker.
De danske forbrugere er især glade for at købe tøj, sko og smykker på nettet, og kategorien står for 18 procent af det samlede antal e-handler.
Kun lidt over halvdelen af de samlede køb inden for denne kategori lander dog i danske netbutikker. Det betyder, at danskerne lægger 3,8 milliarder kroner uden for de virtuelle danske grænser. Det viser sig også i top 15 over de mest populære netbutikker, hvor fire ud af fem er udenlandske butikker med tyske Zalando i spidsen.
Det viser Foreningens for Dansk Internethandels (FDIH) Dansk e-handelsanalyse med fokus på netop danskernes onlinekøb af tøj, sko og smykker.
- Danskerne er vilde med at købe mode - og livsstilsprodukter online, og det er derfor lidt skræmmende, at op mod halvdelen af det salg går til udenlandske konkurrenter. Vi konstaterer, at mange danske livsstilsvirksomheder taber terræn på et marked, der domineres af udenlandske konkurrenter, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.
Tænker ikke over nationalitet
For de danske forbrugere spiller det ikke den store rolle, hvilken nationalitet den netbutik, de handler i, har, når de køber tøj, sko og smykker online. En fjerdedel svarer i undersøgelsen, at de ikke har tænkt over, om det var i en dansk eller udenlandsk netbutik, de lagde deres sidste køb.
Samtidig lægger danskerne i stor grad vægt på, om den udenlandske butik har et udvalg, der passer dem, mens lave priser har mindre betydning end i andre varegrupper.
Ud af danskernes samlede forbrug i de 13 vigtigste varekategorier på 364 milliarder kroner udgør e-handlen godt 20 procent med en omsætning på 74 milliarder kroner i 2014. Inden for varekategorien tøj, sko og smykker udgør e-handelskøb godt 12 milliarder kroner af den samlede omsætning på 44 milliarder kroner både online og offline.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter