Ny rapport om nethandel: Mobilen overhaler computeren
Smartphonen vil i år blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og overhale computeren som det mest populære shopping-værktøj, forudser ny rapport.
Brugerne griber i langt højere grad end tidligere fat i mobiltelefonen, når der skal handles på nettet.
På et år er onlinehandler via mobil steget med 61 procent frem til fjerde kvartal 2014. Det viser en ny rapport fra udbyderen af cloud e-handelsløsninger Demandware, der er baseret på svar fra Demandwares 1100 internationale webshops. I rapporten forudser Demandware også, at smartphonen inden udgangen af i år vil blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og samtidig overhale computeren som det mest populære shoppingværkstøj.
I fjerde kvartal af 2014 stod smartphones for 16 procent af alle onlineordrerne og 33 procent af trafikken, mens de samme tal for computere var henholdsvis 67 og 52 procent.
- Tallene understreger betydningen af at sætte mobilt design i centrum ved udvikling af e-handel samt tilpasse sig nationale forskelle, siger Lars Grønkjær fra Demandware i en udtalelse.
Eksempelvis viser rapporten, at englænderne handler dobbelt så meget via mobilen som franskmændene.
Handler på tværs
Brugerne besøger også i langt højere grad flere enheder i deres købsproces.
21 procent brugte i fjerde kvartal af 2014 flere enheder i deres online købsproces. Det er en stigning på 14 procent siden samme kvartal året før, og det er vigtigt for detailhandlerne at tilpasse sig den tendens.
- Det er afgørende at forene shoppingoplevelsen på tværs af enheder. Når shopperne bevæger sig fra enhed til enhed, forventer de at netbutikkerne automatisk og problemfrit skifter med dem. Detailhandlerne bør sikre, at shoppernes mest personlige elementer, som eksempelvis kurv, kampagner og anbefalinger, flytter med dem på tværs af enheder, skriver Demandware blandt andet i rapporten.
Oser på nettet
Rapporten konkluderer også, at brugerne i gennemsnit bruger mindre tid per besøg, mens de til gengæld besøger siderne oftere.
- Brugerne er kortere tid på den enkelte webshop og besøger flere sider i deres jagt på gode tilbud. Det skyldes, at de er blevet mere fortrolige med online handel og samtidigt mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design. Det giver også flere besøg uden at brugerne reelt handler. Det er med andre ord blevet mere normalt at ”ose” på nettet, siger Lars Grønkjær.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter