Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny rapport om nethandel: Mobilen overhaler computeren

Foto: detailfolk.dk



Friday den 20 March 2015 kl. 10:13

Smartphonen vil i år blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og overhale computeren som det mest populære shopping-værktøj, forudser ny rapport.

Brugerne griber i langt højere grad end tidligere fat i mobiltelefonen, når der skal handles på nettet. 

På et år er onlinehandler via mobil steget med 61 procent frem til fjerde kvartal 2014. Det viser en ny rapport fra udbyderen af cloud e-handelsløsninger Demandware, der er baseret på svar fra Demandwares 1100 internationale webshops. I rapporten forudser Demandware også, at smartphonen inden udgangen af i år vil blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og samtidig overhale computeren som det mest populære shoppingværkstøj. 

I fjerde kvartal af 2014 stod smartphones for 16 procent af alle onlineordrerne og 33 procent af trafikken, mens de samme tal for computere var henholdsvis 67 og 52 procent.

- Tallene understreger betydningen af at sætte mobilt design i centrum ved udvikling af e-handel samt tilpasse sig nationale forskelle, siger Lars Grønkjær fra Demandware i en udtalelse.

Eksempelvis viser rapporten, at englænderne handler dobbelt så meget via mobilen som franskmændene.

Handler på tværs

Brugerne besøger også i langt højere grad flere enheder i deres købsproces.

21 procent brugte i fjerde kvartal af 2014 flere enheder i deres online købsproces. Det er en stigning på 14 procent siden samme kvartal året før, og det er vigtigt for detailhandlerne at tilpasse sig den tendens.

- Det er afgørende at forene shoppingoplevelsen på tværs af enheder. Når shopperne bevæger sig fra enhed til enhed, forventer de at netbutikkerne automatisk og problemfrit skifter med dem. Detailhandlerne bør sikre, at shoppernes mest personlige elementer, som eksempelvis kurv, kampagner og anbefalinger, flytter med dem på tværs af enheder, skriver Demandware blandt andet i rapporten. 

Oser på nettet

Rapporten konkluderer også, at brugerne i gennemsnit bruger mindre tid per besøg, mens de til gengæld besøger siderne oftere.

- Brugerne er kortere tid på den enkelte webshop og besøger flere sider i deres jagt på gode tilbud. Det skyldes, at de er blevet mere fortrolige med online handel og samtidigt mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design. Det giver også flere besøg uden at brugerne reelt handler. Det er med andre ord blevet mere normalt at ”ose” på nettet, siger Lars Grønkjær.

LÆS OGSÅ: Google: Manglende mobilannoncering koster salg



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD