Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Topchef i Matas vil gøre forbrugsboom til bæredygtig vækst

Foto: detailfolk.dk



Topchef i Matas vil gøre forbrugsboom til bæredygtig vækst
Foto: PR Den femårige vækststrategi, som Matas lancerede i august, har fået en flyvende start, mener topchef Gregers Wedell-Wedellsborg.
Thursday den 4 November 2021 kl. 10:03 af: Kristian Holgersen

Selv uden salg af værnemidler holder Matas gang i væksten, viser tal fra andet kvartal. Den nye strategi har fået en "flyvende start."

Ligesom resten af samfundet har Matas har klaret sig igennem de seneste måneder af pandemien uden brug af værnemidler.

Efter sløjfningen af restriktioner er salget af mundbind så godt som væk, men det har ikke stukket en kæp i hjulet på væksten, viser tal fra regnskabsårets andet kvartal - en periode fra juli til udgangen af september.

Matas kan fremvise en vækst i omsætningen på 4,4 procent, når opkøbet af platformen Web Sundhed tælles med. Den samlede detailomsætning fra butikker og webshops går frem med 2,2 procent, og det er især handlen på nettet, som trækker det store læs.

- Matas’ nye vækststrategi har fået en flyvende start, og vi har udbygget sidste års markante fremgang. Kunderne har taget vores bredere udvalg på matas.dk til sig fra dag et, og samtidig har markedet været gunstigt, siger den adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.

De gode tal har fået Matas til at opjustere forventningerne til hele regnskabsåret, så målet for omsætningsvæksten nu lyder på 1 - 4 procent, hvor den tidligere var 0 - 3 procent.

Går efter bæredygtig vækst

I august måned tog Matas hul på den nye vækststrategi, Growing Matas Group, som blandt andet inkluderer investeringer for mere end en milliard kroner over de næste fem år.

Målet er at presse den årlige omsætning forbi fem milliarder kroner. I det seneste årsregnskab lå niveauet på 3,8 milliarder.

- Vores hovedprioritet er at omsætte det kortsigtede forbrugsboom til langsigtet bæredygtig vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Vi har derfor brugt vores ekstra store økonomiske råderum til at introducere flere tusinde nye varer på matas.dk og til at øge vores logistikkapacitet . 90 procent af vores kunder oplever nu at få deres varer leveret fra dag til dag, siger direktøren.


MATAS A/S

Tal fra 2. kvartal 2021/22

Nettoomsætning:
2021/22; 973,9 mio. kr.
2020/21: 932,6

Omsætningsvækst
2021/22; 4,4 %
2020/21: 13,4 %

Omsætningsvækst, like for like
2021/22; 1,8 %
2020/21: 13,6 %

Periodens resultat
2021/22; 62,5 mio. kr.
2020/21: 72,5

Kilde: Matas


LÆS OGSÅ: Matas skyder milliardbeløb i femårig vækststrategi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD