Kritik: Supermarkeder smyger sig uden om tilbudsregler
Ved ikke at angive en før-pris kan supermarkeder køre med de samme tilbud i næsten et år. Det udvander normalprisen, lyder kritikken.
Danske supermarkedskæder kan være lige lovlig kreative med markedsføringen af deres slagtilbud, lyder kritikken fra Forbrugerombudsmanden. Det skriver Politiken.
Avisen kommer med et eksempel fra Netto, som har reklameret for en kylling til 25 kroner i sin tilbudsavis hele tre gange i årets første to måneder.
Ifølge retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden kan en vare kun være på tilbud, hvis den har været til salg for normalprisen i en periode på fire uger. Men ved at undlade at angive besparelsen på en vare som tilbudskyllingen, kan Netto og andre supermarkeder omgå de regler.
Det udvander normalprisen, mener man hos Forbrugerrådet.
- Det er for nemt at omgå reglerne om, hvor længe en dagligvare må være nedsat, så reglerne bør strammes op. Forbrugerne kan springe på en vare, der fremstår som et tilbud, som reelt set ikke er særlig godt, fordi normalprisen udvandes. Reglerne er til for, at der ikke opstår et tilbudscirkus som det, vi ser nu, siger juridiske konsulent i forbrugerrådet, Jakob Steenstrup, til Politiken.
I 2011 blev 26 procent af tilbudsvarerne udstyret med en besparelse, men efter Forbrugerombudsmanden indførte en referenceperiode på fire uger i 2013, er tallet faldet og lød på 13 procent i 2016, ifølge et datatræk fra app'en eTilbudsavis.
LÆS OGSÅ: Advarer imod eksplosion af fup-tilbud
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops