Store opkøb og en navneforandring påvirker butikskæde

Den adm. direktør i SengeSpecialisten, Martin Amstrup Bang. Foto: PR.
Overtagelse af to konkurrenter sætter aftryk i årsregnskabet hos sengekæde, som nu gør klar til at skifte navn.
Den adm. direktør og resten af holdet bag butikskæden SengeSpecialisten har haft rigeligt at se til i det netop afsluttede regnskabsår.
Som mange andre i detailbranchen skulle Sengespecialisten håndtere den faldende efterspørgsel blandt kunderne, der skyldes uro og inflation.
Men samtidig har Sengespecialisten også arbejdet på at gøre to opkøb fra 2021 - den svenske butikskæde Sängjätten og webshoppen Sengetid.dk - til en integreret del af forretningen.
- De to opkøb har i regnskabsåret 2021/22 samlet påvirket koncernens resultat før skat negativt med DKK 38,5 mio. Den væsentligste del heraf er poster af engangskarakter, siger adm. direktør i SengeSpecialisten, Martin Amstrup Bang.
For koncernen ender årets resultat således på -30,8 millioner kroner, mens omsætningen lander på 340 millioner kroner.
Ser man alene på SengeSpecialisten lyder omsætningen på 207 millioner - en mindre tilbagegang i forhold til året før. EBIT-resultatet holder sig dog i plus med 9,6 millioner kroner, og den præstation bider direktøren mærke i.
- At vi under de betingelser formår at fastholde vores positive EBIT, skal i høj grad tilskrives medarbejdernes kæmpe indsats, siger Martin Amstrup Bang.
En større navneoperation
Næste store opgave bliver at skifte navnet på SengeSpecialistens butikker.
På det svenske marked kører de i alt 21 forhenværende Sängjätten-butikker allerede under det nye navn - SENG - og nu er tiden så kommet til det danske marked, hvor SengeSpecialisten har 32 butikker.
- Med det nye navn får vi skabt en samlet kæde på tværs af landene med et mere ensrettet sortiment og en sammenhængende visuel identitet, siger Martin Amstrup Bang.
Fordi SengeSpecialisten allerede er et kendt navn, så kommer operationen til at kræve en del markedsføringsarbejde.
- Mens svenskerne skal lære hele vores stærke koncept at kende, skal de danske kunder kun vænne sig til et nyt navn og logo. Den gode, specialiserede service, som de kender, bliver der ikke rykket ved og vi er sikre på, at et samlet brand er det rigtige for forretningen på lang sigt, siger Martin Amstrup Bang.
SengeSpecialisten har siden 2020 været ejet 100 procent af Lars Larsen Group.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops