Stædig kamp på det britiske marked betaler sig for dansk kæde
For første gang runder omsætningen en halv milliard hos dansk spisekæde, som nu peger på Storbritannien som det største marked.
Sushikæden Sticks’n’Sushi kan for første gang bryste sig af en omsætning på den rigtige side af en halv milliard kroner, mens bundlinjen på lidt over 20 millioner heller aldrig har været større.
De gode fangster i årsregnskabet er hevet i land på trods af de store omvæltninger i branchen, som fulgte med den igangværende pandemi.
Hos Sticks’n’Sushi blev takeaway en redning.
- Der var lange perioder, hvor folk ikke kunne gå på restaurant, men stadig ville lave en restaurantlignende oplevelse. Her tror jeg, at vi ramte den helt rette balance mellem smag, æstetik og convenience. Det kommer også til at påvirke os fremadrettet, hvor vi vil videreudvikle på vores takeaway, siger Anders Kjørup, kommerciel direktør i kæden.
Fart på Storbritannien
Sticks’n’Sushi har 12 spisesteder i Danmark og tre i Tyskland. Men det er i Storbritannien, at sushikæden for alvor har vind i sejlene med fem restauranter og fire delivery kitchens - på dansk er de blevet kaldt spøgelseskøkkener - som udelukkende laver takeaway.
- Vi åbnede i London for første gang i marts 2012, og nu begynder vi at mærke effekten af det hårde og vedholdende arbejde på et voldsomt konkurrencepræget marked, siger Andreas Karlsson, adm. direktør i Sticks’n’Sushi.
- I dag har vores britiske restauranter faktisk overhalet de danske på omsætning, og jeg forventer, at det fortsat er vores største marked i 2022, siger han.
Det næste store mål bliver at skrue op for satsningen i Tyskland, hvor særligt hovedstaden Berlin har sushikædens interesse.
- Vi har opbygget et stærkt brand i Storbritannien og ikke mindst i Danmark. Det er vores ambition på sigt at få samme tilstedeværelse og brand i Berlin. Vi har åbnet to restauranter, har en tredje lige på trapperne og leder aktivt efter fjerde og femte lokation, siger Andreas Karlsson.
LÆS OGSÅ: Dansk sushi-fyrtårn skifter både topchef og formand
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter