Salling Group taber Wupti-sag i landsretten
Fusionen af Salling Group og Wupti kunne ikke klares med en forenklet - og billigere - anmeldelse. Det slår landsretten fast.
Salling Group må indkassere et nederlag i Vestre Landsret i en sag, der handler om fusionen med Wupti tilbage i 2015.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra modparten - Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Sagen drejer sig om den måde, parterne valgte at anmelde fusionen på. I stedet for at indgive en almindelig anmeldelse, blev der benyttet en forenklet type, hvor gebyret for sagsbehandlingen er markant lavere. Men det er ikke i orden, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Gebyret for den almindelige anmeldelse ville løbe op i 1,5 millioner kroner, mens den type, Salling Group og Wupti benyttede sig af, kun ville kræve 50.000 kroner.
- Det er helt afgørende, at vi træffer de rigtige afgørelser, når vi behandler fusioner, både for forbrugerne og virksomhederne, siger Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Bitten Thorgaard Sørensen.
- Derfor er det vigtigt, at vi får de oplysninger, der er nødvendige for at kunne behandle fusionen. Når vi ikke på forhånd kan fastslå, at en forenklet anmeldelse er tilstrækkelig, skal vi kræve en almindelig anmeldelse, fortsætter hun.
Klagede over krav
Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2015 krævede, at Salling Group (dengang Dansk Supermarked) skulle indgive en almindelig anmeldelse, sendte dagligvarekoncernen en klage afsted til Konkurrencenævnet.
Men i april 2016 stadfæstede Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Herefter gik turen til Retten i Aarhus, hvor afgørelsen også gik imod Salling Group, som ankede til landsretten.
Forenklede anmeldelser er forbeholdt fusioner, der på forhånd kan karakteriseres som uproblematiske, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i pressemeddelelsen.
Skulle være et dansk Amazon
Gennem længere tid arbejdede Salling Group på at gøre Wupti til et dansk svar på markedspladser som Amazon og Alibaba. I efteråret blev den plan dog lagt ned i skuffen igen.
I stedet skal Wupti igen fokusere på salg af elektronik og hvidevarer, som det også var tilfældet, da Salling Group købte virksomheden i 2015. Det fremgår af en Finans-artikel.
- Markedspladsen kunne nok på sigt blive en succesfuld drift, men på det niveau, hvor vi er nu, falder det bort til andre vigtige prioriteter med større potentiale og forbindelse til vores samlede forretning, sagde Thor Jørgensen til Finans. Han står i spidsen for e-handlen i Salling Group.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops