Sådan bruger Dansk Supermarked Big Data
Dagligvaregiganten vil udnytte kundedata til at øge salget i butikkerne.
Den danske dagligvaregigant kunne for nyligt melde om, at man med et nyt it-system i langt højere grad vil udnytte data om de mange daglige kunder.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked satser på Big Data
Steen Kronborg, der er enterprise arkitekt hos Dansk Supermarked, fortæller til Computerworld, at dagligvaregiganten bruger de mange data til at opstille hypoteser, at indsamle struktureret og ustruktureret data samt at afprøve sine hypoteser.
Den strukturerede data består af kundernes klikstrøm på kædernes hjemmesider, deres indkøb i butikkerne og transaktionsdata til bestilling og køb af varer til hylderne i kædens langt over 1.000 Netto-, Føtex- og Bilka-butikker i hele landet. Med teknikken på plads til at håndtere den type data, kan dagligvaregiganten i stedet fokusere på at indsætte forskellige parametre som eksempelvis vejret, egne og konkurrenternes tilbudsaviser samt store sportsbegivenheder. Målet er at kunne omsætte data til kroner og ører i form af øget salg.
Man kan dog ikke altid kan være 100 procent korrekt i sine forudsigelser, understreger Steen Kronborg over for Computerworld.
Vil endnu tættere på kunderne
På sigt håber man i Dansk Supermarked, at man kan komme endnu tættere på kunderne ved, at de med permissions giver adgang til deres købshistorik gennem eksempelvis apps. På den måde kan man sende kunderne relevante tilbud på deres foretrukne varer og inspirere til nye køb på baggrund af tidligere indkøbte varer.
Steen Kronborg understreger dog over for Computerworld, at kunden skal kunne se de klare fordele, og det skal være både relevant og belejligt at afgive data for at få målrettede tilbud tilbage.
LÆS OGSÅ: Kan detailhandlen gøre brug af Big Data?
Læs hele artiklen på ComputerworldFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops