Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Kend dine kunder: Sådan er den danske forbruger

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 6 August 2014 kl. 11:16 af: Freja Thorbech

Se her, hvad der ifølge en analyse fra Dansk Erhverv kendetegner de danske forbrugere i dag.

Danskernes forbrugsmønstre ændrer sig over tid.

I analysen 'Detailhandlen - fra varer til vækst' fra Dansk Erhverv ser erhvervsorganisationen på, hvad der kendetegner dagens danske forbrugere, og hvad de danske detailhandlere har gjort for at vinde indpas hos kunderne.

LÆS OGSÅ: 6 ting du ikke vidste om den danske detailbranche

Selvom der længe har stået krise på dagsordenen, er der reelt sket en stigning i forbruget for en gennemsnitlig dansk husstand på cirka 16 procent fra 2000 til 2011.

Det er især inden for kategorierne 'transport og kommunikation', 'fritidsudstyr, underholdning og rejser' samt køb af transportmidler, at der er blevet skruet op for forbruget. Tilgengæld er det ikke meget mere, at danskerne i perioden har brugt på fødevarer. Det forklarer Dansk Erhverv i analysen blandt andet med en forskydning mod discount.

- De brancher, der oplever fremgang, kapitaliserer typisk på nye forretningsområder, koncepter eller interesseområder hos de danske forbrugere, konkluderer erhvervsorganisationen i analysen.

Det skal være nemt

Derudover efterspørger forbrugerne i dag i højere grad convenience. Det ses blandt andet ved de mange take away og 'to go'-muligheder, som detailhandlen i dag tilbyder som en reaktion på forbrugernes ændrede behov. Også e-handlen og muligheden for at få bragt varerne til døren er et eksempel for forbrugernes større ønske til at gøre indkøbene mere bekvemme.

Samtidig har også ansvarlighed fået en større betydning for forbrugerne, og det er noget, som mange detailhandlere har indarbejdet i deres strategi i form af forskellige CSR-tiltag. Mange virksomheder har fokus på, at de kan tilbyde forbrugerne varer, der lever op til bestemte standarder i forhold til miljø, bæredygtighed og og rimelige produktionsforhold.

Danske forbrugere oplever sjældent problemer

De danske forbrugere er ifølge en undersøgelse lavet i 2012 de forbrugere i EU, der sjældnest oplever problemer i forbindelse med en handel. Tilgengæld er det også dem, der klager mest. Ifølge Dansk Erhverv kan det skyldes, at de ved, at deres klage bliver taget alvorligt, fordi den danske detailbranche generelt har ordnede forhold omkring køb og returnering af varer.

Dansk Erhverv påpeger i analysen, at mange detailhandlere i dag sikrer ekstra gode forhold for forbrugerne ved at tilbyde muligheder for bytning og returnering, selvom de ikke er forpligtede til det. Det kan igen føres tilbage til, at de danske forbrugere stiller flere krav til detailhandlen.

- Virksomhederne i detailhandlen kæmper om forbrugernes gunst, og gode forbrugerforhold er derfor én af forudsætningerne for at have tilfredse kunder, konkluderer Dansk Erhverv i analysen.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Sådan sikres fremtidens detailhandel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD