Kend dine kunder: Sådan er den danske forbruger
Se her, hvad der ifølge en analyse fra Dansk Erhverv kendetegner de danske forbrugere i dag.
Danskernes forbrugsmønstre ændrer sig over tid.
I analysen 'Detailhandlen - fra varer til vækst' fra Dansk Erhverv ser erhvervsorganisationen på, hvad der kendetegner dagens danske forbrugere, og hvad de danske detailhandlere har gjort for at vinde indpas hos kunderne.
LÆS OGSÅ: 6 ting du ikke vidste om den danske detailbranche
Selvom der længe har stået krise på dagsordenen, er der reelt sket en stigning i forbruget for en gennemsnitlig dansk husstand på cirka 16 procent fra 2000 til 2011.
Det er især inden for kategorierne 'transport og kommunikation', 'fritidsudstyr, underholdning og rejser' samt køb af transportmidler, at der er blevet skruet op for forbruget. Tilgengæld er det ikke meget mere, at danskerne i perioden har brugt på fødevarer. Det forklarer Dansk Erhverv i analysen blandt andet med en forskydning mod discount.
- De brancher, der oplever fremgang, kapitaliserer typisk på nye forretningsområder, koncepter eller interesseområder hos de danske forbrugere, konkluderer erhvervsorganisationen i analysen.
Det skal være nemt
Derudover efterspørger forbrugerne i dag i højere grad convenience. Det ses blandt andet ved de mange take away og 'to go'-muligheder, som detailhandlen i dag tilbyder som en reaktion på forbrugernes ændrede behov. Også e-handlen og muligheden for at få bragt varerne til døren er et eksempel for forbrugernes større ønske til at gøre indkøbene mere bekvemme.
Samtidig har også ansvarlighed fået en større betydning for forbrugerne, og det er noget, som mange detailhandlere har indarbejdet i deres strategi i form af forskellige CSR-tiltag. Mange virksomheder har fokus på, at de kan tilbyde forbrugerne varer, der lever op til bestemte standarder i forhold til miljø, bæredygtighed og og rimelige produktionsforhold.
Danske forbrugere oplever sjældent problemer
De danske forbrugere er ifølge en undersøgelse lavet i 2012 de forbrugere i EU, der sjældnest oplever problemer i forbindelse med en handel. Tilgengæld er det også dem, der klager mest. Ifølge Dansk Erhverv kan det skyldes, at de ved, at deres klage bliver taget alvorligt, fordi den danske detailbranche generelt har ordnede forhold omkring køb og returnering af varer.
Dansk Erhverv påpeger i analysen, at mange detailhandlere i dag sikrer ekstra gode forhold for forbrugerne ved at tilbyde muligheder for bytning og returnering, selvom de ikke er forpligtede til det. Det kan igen føres tilbage til, at de danske forbrugere stiller flere krav til detailhandlen.
- Virksomhederne i detailhandlen kæmper om forbrugernes gunst, og gode forbrugerforhold er derfor én af forudsætningerne for at have tilfredse kunder, konkluderer Dansk Erhverv i analysen.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Sådan sikres fremtidens detailhandel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Tabsramt kæde i Lars Larsen Group åbner flere steder i landet
Topchef glæder sig over flere kunder i butikkerne
Salling Group forlænger prisloftet
Biltema kører med en kæmpe investering
Konkurrenter svarer igen på melding fra den nye dreng i klassen
Fleggaard dropper tabsgivende nonfood-butik på nettet
Henter ny adm. direktør inden stor ekspansion
Familie giver slip på ejerskabet af kendt butikskæde
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops