Regeringen: Vildledende markedsføring skal kunne give fængsel
Med et nyt lovforslag åbner regeringen for at kunne straffe tilfælde af vildledende markedsføring med fængsel.
Vildledende markedsføring skal kunne straffes med fængsel i op til fire måneder. Det fremgår af et lovforslag, som regeringen netop har fremlagt.
Fængselsdomme kan sende et væsentligt præventivt signal, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Så hårde straffe er tiltænkt særligt grove eller systematiske lovovertrædelser.
- Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven, har gennem flere år oplevet virksomheder, som systematisk har overtrådt reglerne om vildledende markedsføring, skriver styrelsen og fortsætter:
- Trods politianmeldelse er overtrædelserne i flere tilfælde fortsat.
Lovforslaget ventes at træde i kraft med virkning fra 1. juli 2023. I januar 2022 blev bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven hævet.
LÆS OGSÅ: Overraskende få netbutikker gør brug af denne type markedsføring
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops