Ny rapport - sådan skal supermarkeder konkurrere med Amazon
Vil man finde inspiration til fremtidens detailmarked, er USA et godt sted at se hen. Lige nu forbereder amerikanske supermarkeder sig på Amazon.
Det er et stykke tid siden, at Amazon har fortalt mere om deres strategi for, hvordan de vil udvikle supermarkedskæden WholeFoods, som giganten opkøbte sidste år. Ikke desto mindre regner de fleste med, at Amazon kommer til at spille en afgørende rolle på det marked også.
I en rapport udarbejdet af softwarevirksomheden Relex Solutions, fortæller direktører og mellemledere i den amerikanske supermarkedssektor, hvordan de har forberedt sig på presset fra Amazon.
Hele 71 procent har en netbutik tilknyttet deres forretning allerede. Her skal de dog være opmærksomme på, at de ikke nødvendigvis kan fortsætte deres nuværende strategi. 91 procent af virksomhederne i undersøgelsen fortæller, at de plukker en del af deres onlinebestillinger direkte fra butikken.
Det vil de sandsynligvis ikke kunne blive ved med, hvis volumen af online-ordrer stiger, mens der fortsat er store krav til, at kundeoplevelsen i selve butikken højnes. Det konkluderer rapporten blandt andet.
Stort spild ved convenience
Generelt er der begrænsede muligheder for vækst i branchen, men der er flere muligheder for at forbedre driftseffektiviteten.
Det kan man blandt andet gøre ved at sænke omkostningerne ved fersk madaffald. En omkostning, der har været stigende for mange, netop fordi convenience-markedet med friske varer og allerede tilberedte varer, også er et af de områder, der er i vækst.
- Undersøgelsens svar viser også, at implementeringen af prognosebaseret automatiseret butikspåfyldning er forbundet med lavere niveauer af spild, står der i rapporten.
Svarene fra deltagerne viser, at 20 procent endnu ikke er begyndt at implementere nogen form for genopfyldningsautomatisering i deres butikker, og kun 30 procent af virksomhederne har formået at gennemføre prognosebaseret automatiseret butikspåfyldning i vid udstrækning i de kategorier, de tilbyder.
De ville ellers kunne reducere deres spild med 10-30 procent ved at implementere prognosebaseret automatisk butikspåfyldning, vurderer Relex. Rapporten kan læses HER
LÆS OGSÅ: Amazon slår dørene op til første supermarked uden kasse
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops