Netto driver væksten i Dansk Supermarked
Mens Bilka og Føtex står stille, er det Netto der driver væksten for Dansk Supermarked, viser 2013 regnskabet.
På trods af en resultatmæssig fremgang i både omsætning og i særdeleshed indtjeningen, er der også udfordringer at spore i Dansk Supermarkeds netop fremlagte regnskab.
Omsætningen i 2013 steg til 56,857 milliarder kroner mod 55,6 milliarder kroner i 2012, og resultatet før finansielle poster (EBIT) steg til 2,401 milliarder kroner (1,7 milliarder kroner i 2012).
Tilfreds topchef
Dansk Supermarked fortsatte med at tage markedsandele i Danmark, Sverige og Polen, mens markedsandelen blev fastholdt i Tyskland, og Dansk Supermarkeds adm.direktør Per Bank udtrykker tilfredshed med 2013 resultatet:
- I Dansk Supermarked fastholder vi vores strategi om at blive den ledende retailer indenfor alle vores koncepter målt på kundetilfredshed, finansielle resultater og medarbejdertilfredshed. Vi forbliver fokuseret på at øge Nettos omsætning udenfor Danmark og på hele tiden at styrke vores evne til at opfylde vores kunders ønsker, siger han i en udtalelse.
Midtersegmentet og non-food har det svært
Mens Netto fremhæves som værende den bærende kraft i væksten i 2013, står både Bilka og Føtex i stampe grundet udfordringer i midtersegmentet. Det oplyser Dansk Supermarked i en kommentar til regnskabet.
Dansk Supermarked ser udviklingen på detailmarkedet i Danmark som værende præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet. Dette på bekostning af supermarkederne i midtersegmentet.
I discountsegmentet har Dansk Supermarked tilsyneladende fortsat styr hvordan en succesfuld kæde skal drives, hvilket står i står kontrast til Coops problembarn, Fakta, der for nylig offentliggjorde, at kæden snart kommer ud med det ringeste resultat nogensinde.
LÆS OGSÅ: Fakta på vej med værste regnskab nogensinde
Derudover oplyser Dansk Supermarked, at også non-food har det vanskeligt grundet den øgede onlinehandel.
Flere initiativer skal skabe vækst
Fremtidens vækst skal blandet andet komme via franchisepartnerskaber i Danmark med succesfulde internationale brands, men også ved at igangsætte en række strategiske initiativer, oplyser selskabet.
Dansk Supermarked har nu syv Starbucks butikker i Danmark og har planer om at åbne flere butikker på strøgplaceringer i 2014.
Derudover bød 2013 også på et samarbejde med Carls Jr., hvor Dansk Supermarked er ene franchisetager og har åbnet de første to butikker.
De større strategiske initiativer på tværs af gruppen inkluderer udvikling og test af nye koncepter indenfor super og hypermarkedet segmentet, fortsat ekspansion af bilka.dk inklusiv en ny teknologiplatform, kategoristyring, fortsat investering i konkurrencedygtige priser, effektiv drift samt videreudvikling af medarbejderne igennem en opgradering af HR-funktionen.
- Vores mål er at udvikle os til en danskbaseret detailhandelsvirksomhed i international klasse. 2013 viser, at vi er godt på vej til at indfri dette. Vi er der ikke endnu, men vi vil fortsætte vores udvikling til gavn for vores kunder, medarbejdere og samfundet omkring os, siger Per Bank.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops