Lars Larsen-kæde køber konkurrerende butik på nettet
SENGESPECIALISTEN A/S
Lars Larsen Group købte Sengespecialisten i 2014. Det skete i kølvandet på et skidt årsregnskab.
Siden fulgte endnu flere undeskud, indtil sengekæden i 2018/19 igen kunne bogføre et overskud.
Primær drift (t.kr)
2019/20: 14.925
2018/19: 6.347
2017/18: -715
Årets resultat (t.kr)
2019/20: 9.014
2018/19: 2.799
2017/18: -209
Kilde: Sengespecialisten A/S, Årsrapport for 2019/20 og Jysk
For anden gang i år har en af Lars Larsen Groups kæder haft tegnebogen fremme. Denne gang for at købe en konkurrerende netbutik.
Sengespecialisten har købt sig til 78 procent af netbutikken Sengetid.dk.
Det skriver den landsdækkende sengekæde, som er en del af Lars Larsen Group, i en pressemeddelelse.
- Vi er specialister i at sælge de helt rigtige senge til de kunder, der kommer ind i butikken, mens Sengetid er eksperter i at sælge senge til de kunder, der foretrækker at handle online. Derfor er Sengetid.dk det perfekte match for os, siger Martin AmstrupBang, adm. direktøri Sengespecialisten.
Interessen er ikke opstået for nylig. Sengespecialisten har gennem længere tid haft et godt øje til konkurrenten på nettet, fortæller direktøren.
- I Lars Larsen Group og SengeSpecialisten har vi længe fulgt udviklingen i Sengetid.dk, og vi har også flirtet med stifterne tidligere, uden at det er blevet til mere. Men nu er begge parter enige om, at vi har fundet det helt rigtige tidspunkt til at dele seng, siger Martin Amstrup Bang.
Iværksætterne fortsætter
De to iværksættere, der startede Sengetid.dk tilbage i 2017, forlader ikke skuden efter handlen.
Nick Manhart Christensen fortsætter som adm. direktør under den nye ejer, mens Nickolai Dalvang bliver en del af bestyrelsen.
- Vi er stolte af partnerskabet med Sengespecialisten og glæder os til at styrke vores position i markedet, siger Nick Manhart Christensen.
- I Sengespecialisten får vi en partner som har en dyb forståelse for branchen, og som kan medvirke til at vi når vores ambitiøse vækstmål for fremtiden, siger han.
Hverken Sengespecialisten eller holdet bag Sengetid ønsker at sætte tal på handlens størrelse. Ifølge Børsens oplysninger løber det op i et tocifret millionbeløb.
Vækst gennem opkøb
I sommer gennemførte Sengespecialisten et andet stort opkøb, da virksomheden overtog svenske Sängjätten, som er god for 17 butikker og en årlig omsætning på 170 millioner svenske kroner i hjemlandet.
- Vi glæder os til at komme til Sverige og udvikle forretningen og åbne flere butikker, sagde Martin Amstrup Bang dengang i en pressemeddelelse.
I stedet for at starte fra nul, så gav det mere mening at få sig til en hel stribe butikker på én gang. Et opkøb var den bedste måde at ekspandere på, vurderer direktøren.
- Der er mange synergier mellem SengeSpecialisten og Sängjätten. Vi er begge specialister i søvn med fokus på rådgivning og individuelle løsninger. Begge kæder har et premium sortiment, og så er sovekulturen i Danmark og Sverige meget ens, siger Martin Amstrup Bang.
LÆS OGSÅ: Direktør bekræfter: Lars Larsen-ejet kæde er tæt på stort opkøb
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
En af Holch Povlsens forretninger overtager modeplatform
Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer
Rema 1000 sætter flere varer med kendt mærkning på hylderne
Friske millioner skal gavne genbrugsplatform i Danmark
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
En af Holch Povlsens forretninger overtager modeplatform
Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer
Rema 1000 sætter flere varer med kendt mærkning på hylderne
Friske millioner skal gavne genbrugsplatform i Danmark
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops