Koncerndirektør skal styre nyt samarbejde med Miljøministeriet
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
En række af de største spillere fra detailhandlen har indgået et samarbejde med Miljøministeriet. Det handler om brugen af plastik.
Langt mere af det plastik, som bliver brugt i butikker og supermarkeder, skal genanvendes, så det ikke ender med at gå op i røg på de store forbrændingsanlæg.
Sådan lyder det overordnede mål for et samarbejde mellem Miljøministeriet og store dele af detailhandlen, som har fundet sammen i en fælles styregruppe bestående af blandt andet Coop, Salling Group og Dagrofa.
Formand for styregrupppen er Per Thau, koncerndirektør i Coop. Han forklarer, hvorfor branchen har valgt at samarbejde.
- Til daglig konkurrerer vi om at have de bedste varer. Men vi skal ikke konkurrere om, hvordan varen er pakket ind. Vi skal tværtimod samarbejde om at skabe løsninger for vores klima. Det er kun gennem fælles standarder og stærkt samarbejde på tværs af værdikæden, at vi lykkes, siger Per Thau.
- Deltagerne i sektorsamarbejdet spænder over hele værdikæden fra udvikling, produktion og genanvendelse af plastik, og mange af virksomhederne er i daglig kontakt med danskerne, når de f.eks. køber ting til hjemmet, bygger om eller køber dagligvarer. Det giver os et særligt ansvar, men også nogle særlige muligheder, siger han.
For at sikre fremdrift i arbejdet er der oprettet et sekretariat for sektorsamarbejdet, som har fået plads hos Dansk Erhverv.
Styregruppen består af 16 repræsentanter fra hele værdikæden: Coop, Salling Group, Lidl, Dagrofa, Aldi, Rema1000, Elgiganten, Matas, Imerco, Jysk, Bauhaus, Schou Nordic, Orkla Danmark, Ragnsells, Faerch Plast, Plus Pack.
Samarbejdets målsætning:
- Skabe fælles, cirkulære designkrav for emballage til fødevare og non-food.
- At al plastikemballage er genbrugeligt og/eller genanvendeligt på en økonomisk forsvarlig måde og består af mindst 30 procent genanvendt plastik inden 2025.
- At skabe reduktion af plastikforbrug, herunder bidrage til test og udbredelse af genbrugsløsninger samt reducere 50 procent af visse take away-engangsplastik-produkter i 2026 i detailsektoren.
LÆS OGSÅ: Dagligvarekæde fordobler salget af 15 kroners plastikposer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Wolt bejler til butikker med i nyt leveringskoncept
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende