Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Kædesucces: De fandt en niche

Foto: detailfolk.dk



Kædesucces: De fandt en niche
Thursday den 18 April 2013 kl. 06:10 af: Simone Hansen

Hobby-kæden Panduro Hobby kan bryste sig af at være Danmarks største og førende hobby-kæde, læs om kædens opskrift på succes og tanker om fremtiden her.

I midten af 1950 åbnede Carlo Panduro den første Panduro Hobby-butik på Nørrevold i København. Og siden da er det mildest talt drønet derudaf for Hobby-kæden, der i dag har 17 butikker i Danmark, 17 i Norge og 33 i Sverige. Og hemmeligheden bag succesen er blandt andet, at Panduro-familien formåede at finde en god niche.

- Opskriften på vores succes er konceptet - der findes ikke et lignende koncept, der tilbyder samme sortiment og har samme gode beliggenhed, som Panduro Hobby. Vi findes på store gågader og i centre, og så er vi gode til at tænke i kreative produkter af høj kvalitet, forklarer administrerende direktør hos kæden Thomas Panduro, der sammen med brødrene Peter og Jesper Panduro ejer kæden.

Nyeste trends

Samtidig har man været god til at hoppe med på nyeste trends indenfor den konstant skiftende hobby-verdenen.

- Vi har været gode til at følge med trends inden for vores branche. Vi har altid haft et basissortiment, men derudover har vi ti kategorier, hvor vi hele tiden tilføjer nyt, det seneste vi er begyndt på er for eksempel cupcakes-tilbehør, siger han til detailfolk.dk.

Sociale medier

Net-trends har man hos kæden også fulgt med i, derfor er de flittige brugere af både onlinesalg og Facebook.

- Vi ser e-commerce som en mulighed og bruger det meget. Vi har altid haft postordre, så for os var springet ikke så stort. Vi bruger også de sociale medier som for eksempel Facebook. Det bruger vi især til at lægge ideer og inspiration. Det er vigtigt, at man ikke bruger Facebook alt for kommercielt, sådan fungerer de sociale medier ikke, forklarer Thomas Panduro.

Tiderne for detailbranchen står i krisens tegn, og det har man også kunne mærke hos hobby-kæden, men generelt føler de sig ikke så udsat.

- Vi kan selvfølgelig godt mærke krisen, men er nok ikke ligeså hårdt ramt som for eksempel elektronikbranchen, vores produkter er også relativt billige, siger han.

God beliggenhed

Og i 2012 gennemførte Panduro Hobby da også hele 650.000 køb alene i deres seks største butikker. I dag har de en omsætning på cirka 700 millioner danske kroner og omkring 650-700 ansatte.

Hos kæden tror man da også på, at fremtiden ser ganske lys ud og de kommende år, vil man fortsætte nogenlunde samme successtrategi som tidligere:

- Vi er altid opmærksomme på at vores butikker har god beliggenhed, det vil vi blive ved med. Vi vil gerne have flere butikker, men det vigtigste er den gode beliggenhed, siger han.

For nogle år siden opkøbte kæden desuden 70 procent af den hollandske hobbykæde Pipoos og for cirka tre år siden åbnede de deres første butik i Tyskland. I dag er de oppe på fem butikker i Tyskland, som ifølge Thomas Panduro er et marked, de øjeblikket tester.

LÆS OGSÅ: Sådan fastholder man butikssucces i 177 år



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD