Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan fastholder man butikssucces i 177 år

Foto: Perchs Thehandel



Fakta

Retail Entrepreneurship-prisen:

- Prisen uddeles i forbindelse med Detail-Forums årlige prisuddeling og er en ud af tre priser, der uddeles til detailbranchen.
- Prisen overrækkes til "En aktør, der ser eller skaber en stærk niche, som tilfører detailhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet”.
- Tidligere har blandt andet Torvehallerne, Kiwi og Build a Bear vundet prisen. 

Thursday den 4 April 2013 kl. 06:30 af: Simone Hansen

Den 177 år gamle Perch's Thehandel vandt årets 'retail-pris' ved Detail-Forums prisuddeling. Men hvordan formår man at holde sin butik succesfuld igennem så mange år? Få svaret her.

Det var en noget overrasket og meget beæret Christian Hincheldey, der modtog Detail Forums Retail Entreprenuership Prisen for ganske nyligt.

Sammen med sin søster Stine Hincheldey Alwén har han holdt gang i den intet mindre end 177 år gamle Perch’s Thehandel, der har til huse på Kronprinsensgade i København og måske netop, fordi butikken har eksisteret så længe, blev han en smule forbløffet over prisen.

- Vi var meget overraskede, især fordi vi var oppe imod nogle stærke konkurrenter. Men når man tænker over, hvad prisen står for – at man har skabt en niche og udviklet den – synes jeg, det gav god mening, at vi fik prisen, siger Christian Hincheldey til detailfolk.dk

Forandring for bevaring

I tider, hvor krisen kradser, forbrugerne til stadighed bliver mere troløse og en enorm teknologiske udvikling foregår, er det helt åbenlyse spørgsmål, hvordan man formår at holde en butik kørerne i 177 år – og tilmed med stor succes. Svaret kommer prompte fra Christians Hincheldey.

- Vi har gjort os umage i alle 177 år, siger han og tilføjer:
- Vi lever efter mantraet ’Man er nødt til at forandre for at bevare’.

Kameler slugt

Villigheden til forandring og nytænkning kunne blandt andet ses, da man hos Perch’s Thehandel allerede i 1998 valgte at hoppe med på netshop-bølgen.

- Det bevirkede, at vi i dag har en ret stærk position på nettet og omkring 35 procent af vores omsætning kommer fra nettet nu, fortæller han.

At følge med udviklingen har dog ikke altid været lige let - en af de helt store kameler man måtte sluge hos the-butikken, var da man efter noget tids modstand gik over til the-poser.

- Der gik vi på kompromis med den strategi, vi havde tidligere, men kun fordi poserne havde nået et så højt niveau, at vi syntes, vi gerne ville være med, siger Christan Hincheldey.

'De's med kunden'

Men selv om søskendeparret er forandringsparate, er der visse traditioner og normer man ikke piller ved hos den gamle thehandel. Derfor vil du stadig blive mødt med et ”Hvad ønsker de?” Eller ”Kan jeg hjælpe dem?” når du køber the i butikken, man er nemlig stadig på ’De’s' med kunderne.

- Vi vil gerne signalere, at vi er der for kunden og holder fast i de gamle dyder, der er selvfølgelig nogen kunder, der synes det er lidt underligt, men når først de tænker over det, passer det jo godt med butikken, forklarer han.

Nej til DSB

Hemmeligheden bag den 177 år gamle succes er nemlig ikke kun omstillingsparathed, det handler i ligeså høj grad om at holde fast i visse traditioner og ikke mindst pleje og fastholde sit brand. Derfor har søskendeparret Hincheldey også flere gange afslået fordelagtige tilbud fra mulige samarbejdspartnere for at holde luksus-brandet ved lige.

- Det handler om at definere sin målgruppe og ikke sælge ud. Vi har sagt nej til flere ting, for eksempel DSB, fordi det ikke passer sammen med vores brand, selv om det sikkert havde givet mange penge, siger han.

I dag kan søskendeparret så glæde sig over, at 177 års arbejde og strategi har givet bonus i form af retail entrepreneur-prisen. Og Christan Hinchelday er ikke i tvivl om, at den kan bruges til noget.

- Vi kan helt sikkert bruge den, det er jo en blåstempling og vores samarbejdspartnere i Japan har da for eksempel hørt om den, siger han til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Her er vinderne af de danske detailpriser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD