Sådan vinder du kundernes loyalitet
Matas' adm. direktør Terje List har givet detailfolk.dk opskriften på Club Matas' succes. Se hvorfor 1,2 millioner har meldt sig ind i loyalitetesklubben.
Adm. direktør i Matas,Terje List, oplever, at de kunder, der er medlemmer af Club Matas er loyale - de handler oftere og bruger flere penge, end de ellers ville have gjort. Men en kundeklub kommer ikke sovende til succes. Her kommer Terje Lists opskrift på en succesrig kundeklub.
1. Gør dig fortjent til kundernes information
- Der skal være "what's in it for me" - hvis ikke der er noget i det, så er folk ikke med, og så bruger de ikke kortet, og så får du ikke informationen, og så lærer du dem ikke at kende.
Men hvis de er glade for dig og loyale og synes det er sjovt og føler, de har noget værdi, så vil de også automatisk aflejre nogle informationer, som du så kan bruge til at lave en endnu mere præcis kommunikation over for den enkelte kunde.
2. Lad et medlemsskab være eksklusivt
- En del af den almindelige loyalitet er, at man kan handle og få nogle point, som man kan bruge i vores pointshop. Derudover ligger der et meget stort batteri af særtilbud, som kun gælder for klubmedlemmerne. Dvs. når vi kører en Club Matas-kampagne, så er det kun hvis du er medlem, du får tilgang til de konkrete tilbud.
Vi kører masser af kæmpe store aktiviteter. Vi har lige gennemført 4500 HPV-vaccinationer i vores butikker, som igen har været et Club Matasarrangement, og vi kører meget store kvindeevents i øjeblikket, som kun er for eksklusivt inviterede.
3. Invester i projektet
- Jeg tror, der skal rigtig rigtig meget knowhow og mange penge og meget initiativ og kreativitet til at få sådan noget her til at fungere. Hvis man bare tror, man kan lave et kaffekort, og så tro, at det får folk til at handle hos en, så tager man fejl.
4. Den bagvedliggende forretning skal være i orden
- Det er klart, man kan ikke gå ud med et loyalitetskort og så samtidig være ukonkurrencedygtig på sin basisforretning. Det holder heller ikke.
5. Læg en strategi for relevant kommunikation
- Du skal have et set-up, og du skal have en meget meget klar strategi for, hvordan du vil kommunikere til dine kunder og sørge for, at der er en meget høj grad af relevans i forhold til de budskaber, du kommunikerer med dem.
Hvis ikke du er relevant, og hvis ikke de føler, at du gør en forskel, så opnår du ikke loyaliteten. Men hvis du er i stand til de ting, så mener jeg bestemt, at du er i stand til at skabe en høj grad af loyalitet. Og det er ikke noget jeg mener, det er faktisk noget, jeg ved. For det kan vi se.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter