Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Iværksætterportræt: Blev detailhandler ved en tilfældighed

Henrik Ritlov har i dag 13 butikker og er partner i virksomheden SameSystem.
Foto: SameSystem



Wednesday den 22 October 2014 kl. 11:32 af: Freja Thorbech

Tilfældigheder førte Henrik Ritlov ind i detailbranchen. Siden er det blevet til 13 butikker og en virksomhed, der leverer planlægningssoftware til branchen.

Det var ikke givet på forhånd, at Henrik Ritlov skulle slå sine folder i detailbranchen.

Tilfældighedernes spil og en interesse for at sælge har dog alligevel betydet, at han i dag har været i branchen i mere end 20 år. Han har i dag 13 butikker og er partner i virksomheden SameSystem, der leverer redskaber til vagtplanlægning i detailbranchen. Detailfolk.dk har taget en snak med ham for at høre mere om hans vej ind i branchen og om hans syn på iværksætteri og på branchen generelt.

Henrik Ritlov startede egentlig som grossist. Sammen med nogle venner, som han spillede tennis med, begyndte han at importere tøj og ketsjere fra Frankrig og Italien, som blev solgt direkte i klubberne via trænerne. Det fik ham dog på kant med en række butikker, som han i stedet lavede en aftale med og begyndte at handle med.

Først da Henriks Ritlovs kone for 24 år siden åbnede sin egen butik, blev han selv detailist. Skæbnen ville nemlig, at konen fik kig på et lokale til sin dametøjsbutik i Glostrup Centret, men på grund af nogle regler i centret måtte ægteparret overtage endnu et lokale.

Her begyndte Henrik Ritlov et langvarigt samarbejde med Bestseller, og åbnede som franchisetager en Jack & Jones-butik, der blev den første i rækken af flere Jack & Jones-butikker. Siden blev Henrik Ritlov også franchisetager på Vila-konceptet fra Bestseller.

I dag er han ikke længere franchisetager på Bestsellers koncepter, men har i stedet 13 Designersmarket-butikker, der er et koncept under modekoncernen DK Company. Samtidig driver konen tre Madam My-butikker. Bruddet med Bestseller skyldes dog ikke utilfredshed, forsikrer Henrik Ritlov.

- Jeg har altid været glad for Bestseller og er det stadigvæk, siger han.

I stedet var det ønsket om at få mere selvstændigt købmandsskab ind i forretningen, der fik ham til at skifte.

- I 100 procent konceptstyrede butikker får man kun de muligheder, der er inden for konceptet. I Designersmarket har vi mulighed for selv at tage til Paris og købe varer direkte, ligesom vi selv producerer nogle varer i Bangladesh, forklarer han.

Vigtigt at bevare nærhed

I dag bruger Henrik Ritlov selv det meste af sin tid i virksomheden SameSystem. Den er startet op med udgangspunkt i hans egne detailerfaringer, som han sammen med partneren Jesper Djursø har kogt sammen til et vagtplanlægningssystem, der skal gøre det lettere for de detailhandlende at fokusere tiden på det vigtigste – at få solgt nogle varer.

Derfor har det været vigtigt for ham at ansætte de rigtige medarbejdere, der kan sikre at firmaets DNA når helt ud på butiksgulvet i hans egne butikker.

- Det er svært at bevare nærheden til butikkerne, når jeg selv har så mange jern i ilden. Det er faren, når man får for mange butikker. Og nærheden er vigtig. Jeg har fire piger, der står for driften og sørger for at bibeholde nærheden og firmaets DNA, siger Henrik Ritlov.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD