Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år

Foto: CrossEyes



Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år
Foto: CrossEyes

Historien bag navnet

Det er i virkeligheden et kærligt drilleri, der førte til, at Søren Møller kaldte sig første butik for CrossEyes, der er den engelske betegnelse for at være skeløjet.

- Min gode ven skulle lave en hjemmeside, og jeg bad til at starte med om bare at sætte et midlertidigt navn ind. Fordi jeg skeler og altid har gjort det, kaldte han det for sjov for CrossEyes. Det hang ved, og efterhånden blev jeg glad for det. Det siger meget om mig. Jeg har skelet hele mit liv og har for sjov hørt meget for det. Derudover giver navnet også mening på engelsk, og min tanke har hele tiden været, at kæden skulle ekspandere uden for Danmarks grænser, fortæller Søren Møller om valget af navnet CrossEyes.

Onsdag den 11 december 2013 kl. 11:27 af: Freja Thorbech

Uden optiker- eller detailerfaring kastede Søren Møller sig over at åbne en brillebutik. På tre år er det blevet til en landsdækkende kæde med seks butikker.

En drøm om at blive selvstændig, en god idé og en villighed til at satse.

Det var startskuddet til optikerkæden og brillebrandet CrossEyes.

Manden bag, Søren Møller (billedet), havde aldrig gået med briller og var hverken optiker- eller detailuddannet. Alligevel kastede han sig over, at åbne en brillebutik, der i dag har udviklet sig til en kæde med seks butikker og flere på vej.

- Det eneste detailerfaring, jeg har, stammer fra da jeg stod på en Statoiltank, mens jeg studerede, fortæller Søren Møller til detailfolk.dk.

Ideen bag CrossEyes er at sælge modebriller til overskuelige priser.

- Briller er den mest synlige mode-accessory, man overhovedet kan have på. Prisen på dem skal også være sådan, at man kan skifte dem ud, ligesom man skifter jakke eller jeans, siger Søren Møller.

CrossEyes kører derfor efter et koncept, hvor alle stel koster det samme, og prisen kun varierer alt efter styrke. Både glas og slibninger er inkluderet i prisen, der står printet med store bogstaver på væggen, så der ingen overraskelser er, når kunden skal betale.

- Det giver en helt særlig atmosfære i butikken. Optikeren er ikke en sælger, han er bare en, der hjælper og vejleder, forklarer Søren Møller om sit koncept, som, han derfor mener, adskiller sig markant fra alle andre i branchen.

Startede med homeparties for venner

Da Søren Møller var færdig som markedsføringsøkonom arbejdede han med produktion af modetasker og kufferter i Kina og Japan. Det var da det gik allerbedst, og han fik den bedste løn, at han besluttede at starte for sig selv. Noget han altid havde drømt om at gøre. I første omgang fortsatte han arbejdet med produktion, men en aften i byen med en god ven i Hongkong blev startskuddet til CrossEyes.

- Han havde lige fået nye briller i håndskåret japansk træ. De var super cool og prisen var knivskarp, og det var sådan ideen opstod, fortæller Søren Møller.

Han forlængede sin rejse i Hongkong og fandt stelleverandører og glasleverandører af forskellig art. Herefter brugte han noget tid på at teste produktet igennem med homeparties, som han holdt for sine forældres venner.

- De kom med en synsprøve, og så prøvede vi at lave briller til dem for at teste glas og stel og se, om det var et ordentligt produkt. Det var nemlig meget vigtigt for mig, at det ikke bare var billigt for at være billigt. Det skulle også have en god kvalitet. Jeg har altid været tiltrukket af fede koncepter, hvor der er tænkt over alt, og hvor design og kvalitet går hånd i hånd, forklarer han.

Satsede alt

Da produktet var på plads, var det næste skridt at åbne en butik. En gammel slagterbutik i Aarhus skulle danne rammen om det nye koncept og blev sat i stand. Alle møbler blev tegnet til butikken, da Søren Møllers filosofi var, at alt hvad der kom ind i CrossEyes skulle være 100 procent CrossEyes. Det var ikke helt billigt, og i 2010, hvor krisen havde et godt tag i verdensøkonomien og særligt detailbranchen var udsat, heller ikke det nemmeste at finde finansiering til.

- Jeg investerede alt, hvad jeg ejede og havde og fik mine forældre til at kautionere for et lån i banken, fortæller Søren Møller om den finansiering, som det alligevel lykkedes ham at opdrive.

På spørgsmålet om, hvordan han turde i krisetider, kommer svaret prompte.

- Sådan er jeg bare som person. Jeg hopper ud i den dybe ende og ser, om jeg kan svømme til land. Og så troede jeg fuldt og fast på konceptet, siger han.

Når man forsøger sig i en gammel og firkantet branche, som Søren Møller mener, at optikerbranchen er, så var det vigtigt for ham, at der ikke var noget, som konkurrenterne kunne skyde på.

- Jeg investerede i det bedste synsprøveudstyr, man kunne få på markedet, og jeg ansatte en dygtig og erfaren optiker, så man ikke kunne skyde på os og kvaliteten. Man kan gå ind i en CrossEyes butik og få den samme synsprøve og den samme viden, som i enhver anden brillebutik - bare i et helt andet koncept, siger han.

Konceptet blev i løbet af det første år udviklet og tilpasset, og året efter fulgte så butik nummer to i Vejle.

Omdannet til franchise

Herefter åbnede de næste butikker som franchise, og alle seks butikker er i dag franchisedrevet, da Søren Møller også har solgt sine egne fra. Og lige netop franchisemodellen passer godt på en kæde som CrossEyes, mener han.

- CrossEyes-konceptet er bygget på hjerteblod, og der passer en franchisemodel godt ind. Hver person har en iværksættermentalitet og brænder for at drive butikken. Vi er alle i samme båd, og det giver en synergi, som er super skarp, siger Søren Møller.

Han lægger stor vægt på, at det er de rigtige mennesker, der kommer ind i kæden.

- Det er enormt vigtigt at finde nogle, som har det samme mindset, som jeg selv har. Man skal have lyst til at ændre brillebranchen, siger han.

Han har derfor også designet konceptet efter, at det ikke nødvendigvis er folk med flere millioner på bankbogen, der vil være franchisetagere af CrossEyes-konceptet. Man kan derfor komme i gang med sin egen CrossEyes butik for under 200.000 kroner, fortæller Søren Møller, der også lægger vægt på, at minimere risikoen for franchisetagerne.

- Jeg har forsøgt at gøre risikoen for den enkelte franchisetager minimal. Hemmeligheden bag CrossEyes er, at de enkelt butikker ikke har noget lager, som de risikerer at brænde inde med. De har et eksemplar af hver brille i butikken, og så har jeg lageret centralt. Brillen forlader altså aldrig butikken, forklarer han.

Udfordringer fremadrettet

I fremtiden spænder udfordringerne for CrossEyes bredt, vurderer Søren Møller. I butikkerne handler det om at kunne blive ved med at forny sig og finde det nyeste inden for stel. Derudover skal han selv sørge for at finde de rigtige franchisetagere at arbejde sammen med.

- Der er flere, der henvender sig og vil være en del af forretningen, så det bliver en udfordring at finde de helt rigtige mennesker, siger han.

Og sidst men ikke mindst slår han fast, at selvom kæden i dag har ændret sig fra en lille iværksættervirksomhed til, det han selv betegner som, en vækstvirksomhed, så skal han passe på med ikke at vokse for hurtigt.

- Vi skal selv kunne følge med. Det er vigtigere for os at have seks gode butikker end 14 butikker, hvor seks af dem halter, forklarer han, men understreger, at basen er i orden for at udvide med flere butikker.

Det er derfor også planen, at CrossEyes åbner fire nye butikker på det danske marked i løbet af det næste år.

Gode råd til andre iværksættere

Søren Møller har et par gode råd til andre, der går rundt om drømmer om at starte en virksomhed op.

- Det vigtigste er, at man tror på det 110 procent på det, siger han.

Derudover lægger han stor vægt på, at man skal være klar til at tage konsekvensen, hvis det går galt.

- Jeg synes, at man skal hoppe ud i det og være klar på at tage et fald. I mine øjne kan det tit være forskellen på succes og fiasko, om man er villig til at gøre det fuldt ud eller ej, siger Søren Møller.

Sidst men ikke mindst foreslår han, at man vender sin idé med familie, venner og netværk, inden man springer ud i det.

Som iværksætter synes man ni ud af ti gange, at ens ideer er geniale. Efterfølgende kan man godt se, at det ikke var dem alle, der var lige gode, så det kan være godt at få nogle andre øjne på, siger Søren Møller til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: En fordel at åbne i krisetider



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD