Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Hvad er mulighederne for dagens detailhandlere?

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 11 September 2013 kl. 12:06 af: Freja Thorbech

På et detailseminar gav en række foredragsholdere deres bud på og tanker omkring fremtiden for detailbranchen.

Den digitale udvikling har sat sit spor på verden. Også på detailbranchen, der med de mange nye muligheder, som internettet giver, skal forholde sig til ikke blot en ny salgskanal, men også til en lang række nye krav fra forbrugerne i såvel dagens som fremtidens detailhandel.

Men hvordan følger man som detailhandler med i den hastige udvikling og får udnyttet de nye muligheder optimalt? Det gav en læng række foredragsholdere deres bud på til Dansk Erhvervs arrangement "Fremtidens detailhandel – e/retail workshop" tirsdag eftermiddag.

Fremtidens vindere

Matthew Brown fra den engelske virksomhed Echochamber, der undersøger trends i detailbranchen, havde lagt vejen forbi Danmark og gav sit bud på, hvordan man som detailhandler i dag kan optimere samspillet mellem de fysiske butikker og de nye digitale muligheder.

Han lagde vægt på, at det specielt er midtermarkedet, der er under pres. Han startede sit indlæg med at fremlægge en liste på 25 fremtrædende kæder, der alene i England er gået konkurs i løbet af de seneste fem år. Den inkluderede blandt andet fotokæden Jessops, videokæden Blockbuster og musikkæden HMV.

Dem, der har størst succes i dag, slog Matthew Brown fast, er dem, der investerer i nye koncepter og butiksindretninger. Såvel dagens som fremtidens detail handler om at give forbrugerne en oplevelse samt en mulighed for at se, prøve og røre ved ting, sagde han.

Den engelske ekspert gav også sit bud på, hvem der bliver vinderne i fremtiden.

- The enthusiastic experts, sagde han og forklarede, at det er dem, der formår at drive deres forretning på baggrund af en oprigtig passion samtidig med, at de har den relevante ekspertviden.

Cross channel giver muligheder - men også udfordringer

Også Illums Bolighus og Kop & Kande havde lagt vejen forbi arrangementet for at fortælle om deres erfaringer med at lave et kanalsammenspil mellem de fysiske butikker og en webshop.

Fælles for de to kæders erfaringer var, at man støder på en lang række udfordringer, når man kaster sig over cross channel.

Hos Illums Bolighus har man gjort meget for at fastholde den særlige DNA fra de fysiske butikker på webshoppen, fortalte sales manager e-commerce i Illums Bolighus, Cathy Thomé Halling Jensen, i sit oplæg. En udfordring er nemlig, sagde hun, at kunden betragter os som en helhed. Derudover har Illums Bolighus været særligt udfordret omkring returvarer i samspillet mellem den fysiske og den digitale kanal.

Hos Kop & Kande lagde den adm. direktør Peter Rønn stor vægt på, at man i kæden betragter handel på nettet som ganske almindelig detailhandel.

- Det handler om at tage udgangspunkt i kunden, sagde han blandt andet i sit oplæg.

Alligevel giver det en række udfordringer, når man kaster sig over cross channel, sagde direktøren. Blandt andet har man hos Kop & kande erfaret, at det er vigtigt med projektledere til at holde snor i de forskellige initiativer, der sættes i gang. Samtidig er det også essentielt, at man forstår den eksterne hjælp, man hyrer. Det kan være være dyrt at reparere på fejlslagne projekter, sagde Peter Rønn og løftede sløret for, at Kop & Kande selv har måtte betale dyre lærepenge undervejs i sit cross channel-forløb.

De nye muligheder med sociale medier

Når man kigger på den digitale udvikling, er det svært at komme udenom de sociale medier. Her gav ph.d og forsker ved Institut for afsætningsøkonomi på CBS Pernille Rydén sit bud på, hvad man som detailhandler i dag skal huske at gøre sig bevidst om, inden man kaster sig ud på de sociale medier.

Her lagde hun vægt på, at man er nødt til selv aktivt at have fingrene i de sociale medier for at lære dem ordentligt at kende. Samtidig er det essentielt, at topledelsen og ejeren er med inde over, når man kaster sig over de sociale medier, ellers forbliver det en taktisk strategi, der ikke nødvendigvis fungerer i praksis, slog hun fast.

LÆS OGSÅ: Nye Facebook-regler giver nye muligheder for detail



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD