Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Rapport: Nye krav til fremtidens detailansatte

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 18 June 2013 kl. 14:20 af: Freja Thorbech

Der er en udvikling i gang i det danske detaillandskab, som stiller en række nye krav til de ansatte.

Et større kendskab til sortiment og regler.

Der stilles nye og anderledes krav til de ansatte i den danske udvalgsvarebranche i takt med den brancheglidning, som er i gang i branchen netop nu.

Det viser en ny rapport fra analysevirksomheden Birch & Birch.

- 75 procent af de ansatte i udvalgsvarebranchen er berørt af brancheglidning i større eller mindre grad, forklarer partner i Birch & Birch, Camilla Birch.

Det betyder, at de ansatte møder en række nye krav, når de møder på arbejde i butikken.

- Der er en stor sandsynlighed for, at man kommer til at arbejde med varer, man ikke interesserer sig for eller er uddannet til, siger Camillia Birch til detailfolk.dk.

Brancherne glider

I rapporten ’Analyse af udvalgsvarebranchen’, der er udarbejdet for efteruddannelsesudvalget for handel, kontor, kommunikation og ledelse, konkluderer Birch & Birch, at der netop nu er en brancheglidning i gang, der betyder, at butikkerne i udvalgsvarebranchen får flere og anderledes varer på hylderne. Det skyldes tre hovedfaktorer, forklarer Camilla Birch.

For det første skal kunderne køre længere, fordi de små lokale forretninger på hovedgaden er lukket.

- Butikkerne har en interesse i at have mere på hylderne for at lokke kunderne ind i lige netop deres butik. Kunderne skal have valuta for deres tid og er tilbøjelige til at vælge de butikker, hvor de har en forventning om, at de kan få det hele, siger Camilla Birch.

Derudover har branding-fænomenet også haft en betydning for den igangværende brancheglidning.

- Det ligger i brandets natur, at det ikke kan være for alle. På et tidspunkt når man et modenhedspunkt, hvor man ikke kan sælge mere af en type vare, så begynder man at producerer andre typer af varer, som man gerne vil have ind i de butikker, der i forvejen sælger ens produkter. Der kommer altså et leverandørpres på butikkerne, forklarer Camilla Birch.

Som den tredje faktor fremhæver hun den stadig stigende e-handel, der har ændret forbrugernes holdning til, hvad de kan købe samme sted. Det skyldes blandt andet, at butikkerne på nettet forsøger at sælge mere til de kunder, der i forvejen har fundet frem til lige netop deres butik.

- Hvis forbrugerne vænner sig til at kunne købe flere ting på nettet, trækker de forventningerne med til de fysiske butikker, siger Camilla Birch.

Flere produkter og nye regler at forholde sig til

Det er altså den brancheglidning, der har konsekvenser for de detailansatte i udvalgsvarebranchen. Eksempelvis tager flere butikker dele af deres sortiment ind fra onlinedelen, forklarer Camilla Birch.

- De ansatte skal til at forholde sig til varer, de måske slet ikke har haft i hånden, og de skal generelt forholde sig til et større sortiment, siger hun.

Samtidig kan det være svært at give den gode service, som mange taler om er de fysiske butikkers fordel i kampen med netbutikkernes udbredelse.

- Hvad er den gode service? Hvis det er at medarbejderne skal vide noget om alle butikkens produkter, kan det være svært, når de er mange flere produkter at forholde sig til, siger Camilla Birch.

Derudover giver samspillet mellem den fysiske og den online forretning de ansatte endnu en udfordring.

- Der er pludselig to sæt købelove, de skal forholde sig til alt efter om en vare er købt på nettet eller i den fysiske butik, siger hun.

Samtidig stiller butikkernes øgede brug af sociale medier som markedsføringskanal og kundesupport også nye krav til de detailansatte.

- Nogle butikskæder arbejder med lokal forankret kundesupport på de sociale medier. Derfor vil der nok blive øgede krav til, at man som butiksmedarbejder kan begå sig skriftligt, forklarer Camilla Birch.

Men tager kæderne så de nye krav til de ansatte seriøst? I rapporten har Birch og Birch talt med en række spillere indenfor en række forskellige brancher i udvalgsvarebranchen.

- Det er vores indtryk, at der bliver efteruddannet. Der er bare stor forskel på hvordan og af hvem, men alle synes, at det er vigtigt, siger Camilla Birch til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Detailbranchen efteruddanner på trods af krisen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD