Øget trivsel betyder øget omsætning hos møbelkæder
En strategisk satsning på medarbejdertrivsel har givet gode resultater i to af Lars Larsens møbelkæder.
Efter et par turbulente år, hvor et nyt it-system satte både ledelse og medarbejder under pres, er der nu grund til store smil hos ILVA og IDEmøbler. En målrettet indsats for at højne medarbejdernes trivsel har betydet, at arbejdsglæden er steget markant. Ledelsen er ikke i tvivl om, at det har betydning for, at omsætningen i de to møbelkæder også er stigende.
Årelangt arbejde
Siden 2014 har IDdesign målt medarbejdernes trivsel hvert år. I den første analyse lå tilfredsheden under gennemsnittet for dansk detailhandel, men siden er det kun gået opad, og nu ligger arbejdsglæden hos medarbejderne i ILVA og IDEmøblere et stykke over gennemsnittet.
- Vi har en klar ambition om at være Danmarks bedste arbejdsplads, så vi er ikke i mål endnu. Men resultatet er en vigtig milepæl i et årelangt, strategisk arbejde, siger IDdesigns direktør Michael Christiansen, og fortsætter:
- Det er afgørende, at vores medarbejdere trives godt og er stolte af at arbejde hos os, for jeg er helt overbevist om, at tilfredse medarbejdere giver tilfredse kunder, konstaterer Michael Christiansen.
Målrettet indsats
De seneste år har IDdesign derfor arbejdet målrettet på at øge medarbejdernes trivsel. Blandt andet bliver der ud fra trivselsundersøgelsen udarbejdet en handlingsplan for hver enkelt butik og afdeling, og medarbejderne får bl.a. tilbudt uddannelse og træning. Hvert kvartal bliver der fulgt op på handlingsplanerne, og efter et halvt år mødes direktionen med en række medarbejdere til et midtvejsseminar for at evaluere og justere indsatsen.
- Vi bruger mange ressourcer på at øge arbejdsglæden, fordi vi mener det er en god og vigtig investering. Vi kan se, at det tiltrækker og fastholder de dygtigste medarbejdere og dermed sikrer vores kunder den bedste service. Helt konkret udmønter det sig i omsætningen i ILVA og IDEmøbler, som er steget i takt med arbejdsglæden, lyder det fra Michael Christiansen.
97 procent har deltaget
Undersøgelsen af medarbejdernes arbejdsglæde er udarbejdet af det uafhængige analysebureau FactFactory, der især arbejder med trivselsmålinger inden for detailhandlen. Her bider man især mærke i, at 97 procent af medarbejderne hos ILVA og IDEmøbler har deltaget i årets undersøgelse.
- At så mange medarbejdere vælger at besvare spørgsmålene er i sig selv positivt. Det viser, at de interesserer sig for deres arbejdsplads og føler, at deres mening tæller og kan føre til forandringer, siger Henrik Johan Nielsen, direktør i FactFactory.
De parametre, der ifølge analysen betyder mest for butiksmedarbejderne i ILVA og IDEmøbler, er muligheden for personlig udvikling, kompetent ledelse og gode kollegaer.
LÆS OGSÅ: Top-10: Her er ledernes største udfordringer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops