Fortrøstningsfuld topchef genopliver vækstdrømme i Søstrene Grene
SØSTRENE GRENE
Har mere end 240 fysiske butikker fordelt på 16 lande.
Lige inden coronakrisen lancerede butikskæden sin første webshop i Danmark.
Siden er webshops rullet ud på markederne i Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig, mens partnere driver handlen på nettet i Schweiz og Island.
Resultat:
2019/20: (59.377) t. kr.
2018/19: 31.126
Cashflow fra driften:
2019/20: 30.088 t. kr.
2018/19: (26.240)
Kilde: Søstrene Grene
Lige inden coronakrisen måtte de trække håndbremsen, fordi væksten løb løbsk. Men nu planter topchefen igen foden på speederen.
Allerede i 2019 måtte Søstrene Grene tage den ambitiøse vækststrategi af bordet. Den rappe ekspansion var simpelthen begyndt at løbe økonomien over ende.
Efter en veloverstået coronakrise, som ellers startede skidt med tvangslukkede butikker, er Søstrene Grene nu klar til at gøre comeback. Det skriver Børsen tirsdag.
I første omgang vil topchef Mikkel Grene åbne 110 butikker frem mod 2023. Det langsigtede mål er at nå 500.
- Vi kan se, at der er flere ledige butikslokaler rundt om lige nu, så der er nogle gode muligheder for at få flere kvm eller en bedre placering til en god husleje, siger Mikkel Grene, adm. direktør i Søstrene Grene, til Børsen.
På LinkedIn skriver Mikkel Grene, at drømmen er en stigning i den samlede omsætning på 50 procent i 2023. Det ville i så fald svare til tre milliarder kroner på toplinjen.
- Det skal ske gennem digitalisering, opgradering af butikker, partnerskaber, øget kundefokus og ekspansion, skriver topchefen.
Et bizart år
Mikkel Grene kan også afsløre, at det kommende årsregnskab ser "flot" ud. Dermed ser de positive udmeldinger tilbage fra januar ud til at holde stik.
Mens den første del af coronakrisen ramte Søstrene Grene som en hammer, så gik det bedre i den næste fase, hvor kunderne vendte tilbage.
- 2020 har på alle måder været et bizart og dramatisk år for os. Først en meget dyr midlertidig nedlukning af langt de fleste af vores butikker, så et kæmpe underskud og så en meget succesfuld lancering af vores webshop, sagde Mikkel Grene tidligere på året i en pressemeddelelse.
- Dette efterfulgt af en meget stor opbakning fra kunderne efter nedlukningen, og nu kigger vi igen ind i nye midlertidige nedlukninger, men samtidig også et historisk stort overskud og rekordomsætning i indeværende regnskabsår.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene satser på mærkevarer udefra
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops