Forhøjer skattefri grænse: Så dyre må chefens gaver være
Måske bliver der i år skruet lidt ekstra op for de julegaver, som mange arbejdspladser giver deres ansatte. Det skyldes ny beløbsgrænse.
Selvom der stadig er længe til jul, så er det aldrig for tidligt at tænke på en af de vigtigste traditioner - nemlig gaverne.
Flere medarbejdere i Salling Group klager - ifølge Ekstra Bladet og BT - eksempelvis over, at de denne gang ikke får en traditionel julegave, men derimod ekstra procenter i koncernens butikker.
Om gaven fra Salling Group er god eller dårlig, findes der nok ikke et objektivt svar på. Men faktisk er der i år mulighed for at give lidt dyrere firmagaver uden at skulle finde en plads til skattefar rundt om julebordet.
Den skattefrie grænse for julegaver er blevet forhøjet fra 800 til 900 kroner, skriver konsulenthuset PWC i en pressemeddelelse. Ofte kan værdien endda skrues yderligere op.
- Virksomhederne har mulighed for at give medarbejderne en lidt større julegave end tidligere på grund af den forhøjede skattegrænse, siger Per Ørtoft Jensen. Han er partner og skatteekspert i PwC.
- Hvis julegaven har en værdi på 900 kroner, vil den altid være skattefri, men hvis gaven har en værdi på mellem 900 og 1.200 kroner, afhænger skattefriheden af, om medarbejderen har fået andre goder i løbet af året. Hvis julegavens værdi overstiger 1.200 kroner, vil beløbet altid være skattepligtigt, siger han.
Sådan bestemmes julegavens værdi
Det er ikke julegavernes pris i butikkerne, men derimod anskaffelsesprisen, som er afgørende for, hvornår der skal betales skat, skriver PWC.
Så det kan være en fordel, hvis arbejdsgiveren er god til at forhandle.
- Som udgangspunkt gælder markedsværdien, når man skal værdiansætte en julegave, men i praksis er det arbejdsgiverens aktuelle indkøbspris, der fungerer som den skattepligtige værdi, siger Per Ørtoft Jensen.
- Det betyder, at selvom varen reelt set har en markedsværdi, der overstiger 900 kroner, har arbejdsgiveren alligevel mulighed for at give produktet som en skattefri julegave, fordi gaven er forhandlet hjem til en pris, som ikke overstiger 900 kroner, fortsætter han.
Salling Group kalder gave for historisk stor
For at vende tilbage til julegaven fra Salling Group, så har koncernens kommunikationschef, Kasper Reggelsen, været ude at forsvare valget om at give ekstra procenter.
- Vi har givet årets julegave i den bedste mening og med ønsket om netop i år at give en særlig god gave dels til vores kollegaer, men i lige så høj grad til deres familier. Der er tale om en historisk stor julegave, siger han til BT.
Blandt medarbejderne er der utilfredshed over, at man bliver pålagt at handle ind i Salling Groups butikker, at rabatterne ikke gælder alle typer varer og at de først bliver udbetalt i forbindelse med lønnen i januar.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops