Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Forfatter har fundet vinderbutikkernes opskrift på succes

Foto: detailfolk.dk



Forfatter har fundet vinderbutikkernes opskrift på succes

Forfatteren bag Vinderbutikker er Torsten Bo Jørgensen. Han er rådgiver og facilitator i sit firma, BYSTRATEGI.

I april 2022 starter en foredragsturné landet rundt om ”Vinderbutikker”.

Wednesday den 16 March 2022 kl. 10:30 af: Kristian Holgersen

Landet er fuld af succesfulde butiksejere, som kan stå imod presset fra nethandlen og de store kæder. En ny bog ser nærmere på dem.

I Nykøbing Sjælland åbnede Lone Guldager sin egen skobutik for en lille håndfuld år siden. Hun satser på god rådgivning og et stort sortiment inden for smart komfort til kunder over 35 år.

Selvom byen er lille, så lykkedes Lone Guldager med at stable en rentabel forretning på benene. Og hun er langtfra alene.

Forfatter Torsten Bo Jørgensen har netop skrevet om bog med titlen Vinderbutikker, hvor han kommer med 23 eksempler på fysiske butikker, der har succes på trods af presset fra nethandel og de store kæder.

- De 23 butiksejere fortæller detaljeret om, hvordan de år efter år skaber stærke økonomiske resultater, siger Torsen Bo Jørgensen.

Opskrift på succes

Torsten Bo Jørgensen har i bogen fundet frem til en formel på succes, som kan koges ned til fire punkter: Attraktive værditilbud, god markedsføring, godt lederskab og digitalt håndelag

- Man skal have et attraktivt værditilbud. Her spiller et stærkt og nogle gange unikt sortiment en stor rolle, siger forfatteren og fortsætter:

- Det kan få kunderne til at køre tværs over Danmark, eksempelvis som hos skobutikken Maritta Sko i Hvide Sande, der sælger mere end 20.000 par sko om året takket været et enormt sortiment, især i yderstørrelser.

Andre nøgler til et stærkt værditilbud er rådgivning, oplevelser, det personlige møde, det sociale fællesskab og pris, fortæller forfatteren.

Stor forskel på markedsføringen

Når det gælder markedsføring er der stor forskel på, hvad der virker for de enkelte butikker. Nogle bruger nogle op imod tre millioner kroner om året og tiltrækker kunder fra hele landet.

- Andre markedsfører sig slet ikke, fordi de har kunder nok. Kreativiteten er stor og omfatter alt fra auktioner over restvarer til SoMe-samarbejder med lokale kendisser, siger Torsten Bo Jørgensen.

Han slår fast, at selve salgshåndværket i butikken også er afgørende.

- Vinderbutikkerne er dygtige til samtalerne med kunderne og får dem til at reflektere over deres behov, hvorefter de sælger dem varen til en pris, der giver mening for butikken. De oversælger aldrig, for de tænker i livstidskunder, siger Torsten Bo Jørgensen.

Godt lederskab

Alle vinderbutikkerne i bogen har også styr på alle de aktiviteter, som foregår ude i baglokalerne.

Det handler om at skabe begejstrede medarbejdere, stærke leverandørsamarbejder, være gode købmænd – og være villige til at investere de rigtige steder.

Endelig omfavner butikkerne den digitale udvikling og bruger sociale medier, butikker og digital lagerstyring.

Vinderbutikker udkommer den 21. marts .

LÆS OGSÅ: Peger på en afgørende svaghed i kampen mod butiksdød



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD