Forbrugere udpeger dagligvarekæde som det mest bæredygtige brand
Flere navne fra detailhandlen optræder på en opdateret liste over landets mest bæredygtige brands.
Gennem tre år sad Coop solidt plantet på toppen af Sustainable Brand Index, som er en oversigt over forbrugernes syn på de mest bæredygtige brands i Danmark.
Men i fjor overtog Rema 1000 føringen, og discountkæden har formået at holde fast. På den seneste oversigt fra 2022 ligger Rema 1000 nemlig stadig nummer et.
Legetøjsgiganten Lego kommer ind på andenpladsen - selvom en del af deres klodser består af olie - mens Thise Mejeri ligger på tredjepladsen. Først som nummer fire dukker Coop op.
- At Rema 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed, siger Erik Elvingsson Hedén. Han er stifter af Sustainable Brand Index.
- Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild, siger han.
Rema 1000 har i løbet af året blandt andet stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, etableret tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden på flere områder.
Sustainable Brand Index 2022
01. Rema 1000
02. Lego
03. Thise Mejeri
04. Coop
05. Aarstiderne
06. Ikea
07. Friland
08. Irma
09. Urtekram
10. Tesla
11. SuperBrugsen
12. Arla
13. Natur-Energi
14.Rynkeby
15. Kvickly
16. The Body Shop
17. Innocent
18. Valsemøllen
19. Sygeforsikringen "danmark"
20. FDB Møbler
Et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år er blevet interviewet mellem december 2021 og februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.
Kilde: Sustainable Brand Index
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops