Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Enorm udsalgsdag er i gang: Milliarderne ruller





Monday den 11 November 2019 kl. 11:35 af: Kristian Holgersen

På den første time af Singles Day har kinesisk gigant omsat for næsten 100 milliarder. I Danmark lader forbrugerne sig ikke rive med.

Mens rigtig mange danske butikker er godt i gang med forberedelserne til den kommende Black Friday, finder en langt større udsalgsdag sted.

Der er tale om den kinesiske Singles Day, som så småt er ved at sprede sig til resten af verden.

I løbet af den første time har den kinesiske netgigant Alibaba omsat for svimlende 100 milliarder yuan - svarende til lige under 100 milliarder danske kroner. Efter tolv timer var beløbet 185 milliarder, så sidste års rekord på godt 200 milliarder ser ud til at blive slået betragteligt, skriver BBC.

Fire kinesiske singler opfandt i 1993 Singles' Day som en modsætning til den amerikanske Valentines Day. Dagen afholdes hvert år den 11.11, fordi ettallerne symboliserer, at man er alene.

Internetgiganten Alibaba har efterfølgende formået at gøre Singles' Day til verdens største handelsdag med inspiration fra de amerikanske handelsdage Black Friday og Cyber Monday.

Øget kendskab i Danmark

Herhjemme er Black Friday slået voldsomt igennem over de seneste år, og indtil videre lever Singles Day lidt i skyggen af sit amerikanske modstykke.

Men Singles Day kan være på vej frem. Ifølge en undersøgelse fra FDIH kender 19 procent af forbrugerne nu den kinesiske udsalgsdag. Det er en fordobling i forhold til sidste år.

- Det er en ganske markant stigning. Vi er slet ikke oppe på Black Friday niveau, som jo er kendt af alle, men Singles Day har heller ikke så mange år på bagen i Danmark, siger analysechefen, Simon Bjerremann, på foreningens hjemmeside.

Indtil videre ser kendskabet ikke ud til at give forbrugerne blod på tanden - blot 4 procent regner med at handle ind på Singles Day.

En undersøgelse blandt danske butikker, som Kanta Sifor har lavet for PriceRnuner, viser, at 11 procent vil prioritere Singles Day højere i år end sidste år. Blandt de største butikker er det næsten 25 procent.

LÆS OGSÅ: Så mange netbutikker planlægger at udvide Black Friday



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD