Så mange netbutikker planlægger at udvide Black Friday
Afstemning
En ugelang Black Friday-kampagne ser ud til at blive en udbredt strategi blandt landets netbutikker. Mange dropper Singles Day.
Julen varer længe - koster mange penge. Det samme kan efterhånden siges om årets store udsalgsbrag - Black Friday - som begynder at brede sig ud på flere dage.
I år satser fire ud af ti danske netbutikker således på at udvide deres Black Friday-kampagne til at vare hele ugen. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Sifo har foretaget på vegne af PriceRunner.
At Black Friday falder 29. november - en uge senere end de foregående år - spiller en væsentlig rolle. Datoen er nemlig lønningsdag - og ligger helt tæt op ad julesalget.
- De butikker vi har talt med fortæller samstemmende, at de håber på at de kan hente et godt udsalgs resultat hjem ved at lave et ugelangt Black Week udsalg, siger Martin Andersen i en pressemeddelelse. Han er direktør for produkt og prissammenligningstjenesten PriceRunner.
Men julen spøger stadig, lyder vurderingen.
- Butikkerne er bekymrede for deres julesalg, da Black Friday og julegaveindkøb falder lige oveni hinanden. De senere år har danskerne i stærkt stigende grad købt deres julegaver på Black Friday udsalget, og det er gået ud over det samlede julesalg, siger Martin Andersen.
Lav tilslutning til Singles Day
November byder også på verdens største udsalgsdag - Singles Day - men den er ikke slået igennem herhjemme.
Ifølge undersøgelsen fra Kantar Sifo har blot 1 ud af 10 butikker planer om at gøre mere ud af Singles Day end sidste år. Størstedelen vælger endda helt af droppe dagen.
- 80 procent af butikkerne siger de slet ikke planlægger at holde Singles Day-udsalg, siger Martin Andersen og uddyber:
- Det er lidt overraskende, og er sandsynligvis udtryk for at butikkerne holder igen med at introducere flere udsalgsdage for at sikre sig at de kan holde indtjeningen på Black Friday og julesalget.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter