Større end Black Friday: Kinesisk udsalgsdag vinder indpas
En kinesisk udsalgsdag kan være på vej til et reelt gennembrud i Danmark, viser nye tal. Elgiganten melder om stor interesse.
Som om Black Friday ikke var nok, så er det kinesiske fænomen Singles Day også begyndt at slå rødder i Danmark.
I år hopper 13 procent af de danske netbutikker med på vognen, viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel. Sidste år gjaldt det kun 2,9 procent.
- Danske butikker - og især netbutikker - er rigtig gode til at hoppe med på bølger og tendenser, der kan skabe trafik og lave larm. Det har vi set med Black Friday, Cyber Monday, Halloween og så videre, siger trendforsker Louise Byg Kongsholm på foreningens hjemmeside. Hun er også administrerende direktør i Pej Gruppen.
- Og nu ser vi det så med Singles Day, som jo er en kæmpe, kæmpe begivenhed i andre lande. I takt med, at forbrugerne bliver opmærksomme på det, så vil flere butikker ride med på bølgen, fortsætter hun.
Singles Day startede i 1993 som en fejring af single-husstanden. Siden har den udviklet sig til verdens største salgsdag, som overgår selv Black Friday.
Den internationale markering af Singles Day foregår altid den 11. november.
Kunderne er med på den
Sidste år valgte Elgiganten at markere Singles Day for første gang. Det faldt i god jord hos kunderne, så nu bliver succesen forsøgt gentaget.
- Som markedsleder er det vigtigt for os at lytte til kundernes ønsker, og vi følger derfor de globale tendenser i markedet, siger Peder Stedal i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Elgiganten.
- Singles Day er startskuddet for den mest intense periode i løbet af året med både Black Friday og julehandel lige rundt om hjørnet, så vi forventer massiv travlhed, fortsætter han.
Forandring fryder
I år bliver Singles Day lanceret gennem en serie humoristiske budskaber skabt i samarbejde med bureauet DDB.
- Når det kommer til et fænomen som Singles Day, der endnu er ganske nyt i Danmark, var det oplagt at gribe det lidt anderledes an og lege lidt med måden at fortælle om dagen på, siger Peder Stedal.
- Derfor har vi skabt en serie underfundige og sjove budskaber, der skiller sig lidt ud fra den måde, vi normalt markedsfører os på. Forandring fryder – ikke mindst i markedsføringen, fortsætter han.
Singles Day-kampagnen gælder både på elgiganten.dk og i landets 37 varehuse.
LÆS OGSÅ: Fødselsdag i Tiger: Som Black Friday i USA - bare værre
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter