Konstante udsalg kan dræne butikker for kunder
Godt nok kan slagtilbud skabe lange køer foran butikkerne. Men det giver også bagslag, lyder et af hovedpunkterne i en ny rapport.
Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday og Cyber Monday. Efterhånden afløser den ene udsalgskampagne den anden.
Danske forbrugere har altså ofte mulighed for at gøre et ekstra godt køb. Men det kan give bagslag. Ni ud af ti nordiske handlende siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.
Sådan lyder et hovedpunkterne i en ny rapport, som analyseinstituttet WBR har udarbejdet på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til danske og udenlandske virksomheder.
- Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet siger Bettina Thorkelin, nordisk chef i Valitor, i en pressemeddelelse.
Rapporten bygger på interviews med 60 ledere fra den nordiske detailhandel, og fokus har været på virksomheder med flere salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.
- Retailerne skal derfor overveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi, siger Bettina Thorkelin.
Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire handlende, at de rendyrkede fysiske butikker ikke kan konkurrere med priserne online. I stedet kan de noget andet.
- Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt med flere forskellige sanser, siger Bettina Thorkelin.
Dertil kommer muligheden for at yde en god service.
- Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er en af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik, siger Bettina Thorkelin.
Rapporten hedder "The High Street is Dead - Long Live the High Street".
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter