Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Her jubler de over rekorder på Black Friday

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 27 November 2018 kl. 09:28 af: Kristian Holgersen

Afmatningen af Black Friday er ikke total. Flere kan juble over rekorder - et sted nåede de op på 15 dages omsætning.

På selve Black Friday gav danskerne den lidt mindre gas i år. Ikke siden 2014 har Nets målt et lavere dankortforbrug.

Men trods afmatningen kommer der positive meldinger fra detailhandlen. Særligt på nettet er det gået stærkt, viser flere pressemeddelelser.

Hos elektronikkæden Power gik nethandlen frem med 24 procent i forhold til sidste års rekord. Allerede torsdag blev tilbuddene lagt ud på hjemmesiden, og det gav en flyvende start, lyder det fra direktør Jesper Boysen. Han betegner dagen som en succes.

- Tæller vi vores nethandel og butikker sammen, så er salget på Black Friday 15 gange større end på en normal dag, siger Jesper Boysen.

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende i mine 32 år i branchen, og den massive interesse bekræfter kun, at danskerne virkelig har taget Power til sig, fortsætter han.

Konkurrenten lagde godt ud

Dagen startede også godt for konkurrenten Elgiganten, som allerede fredag morgen sendte den første status på gaden i form af en pressemeddelelse.

- Vi har haft en rigtig god nat i Elgiganten. Forudsigelserne om nye rekorder for Black Friday ser ud til at holde stik, siger administrerende direktør Peder Stedal. Han fortsætter:

- Vi har i løbet af natten fået 30 procent flere ordrer end sidste års Black Friday og haft en vækst i besøgstallet på over 20 procent. Da der var mest tryk på ved midnatstid var der faktisk over 85.000 danskere inde og bladre i tilbud samtidig. Det slår alle rekorder i Elgiganten.

En endelig opsummering af Black Friday lader dog stadig vente på sig, men køer foran de fysiske butikker var ikke gået direktørens næse forbi.

Travlhed hos shoppingcentrene

Udsigten til at gøre en god handel fik også masser af forbrugere til at besøge landets shoppingcentre. Det skriver ejendomsforvalterne i DEAS.

Antallet af besøgende steg i år med 5 procent i forhold til Black Friday i 2017, og det forventes, at Black Friday ender på en klar førsteplads over shoppingcentrenes største besøgsdage i 2018

- Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre, siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør for Center Management i DEAS, som administrerer 18 shoppingcentre i hele landet.

- Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, hvor de kan se og prøve varerne, blive underholdt og få en helhedsoplevelse, fortsætter han.

Den største besøgsvækst på Black Friday 2018 ses i de små og mellemstore centre, mens de store centre ligger mere stabilt.

Modegigant fordobler resultat

Ser vi ud over landets grænser, så markerede modeportalen Zalando for fjerde gang Black Friday og fik i perioder over 4000 ordrer i minuttet.

Samlet set endte antallet af ordrer på to millioner - næsten en fordobling i forhold til 2017.

- Vi gennemførte en succesfuld Cyber Monday og nåede rekordhøjder til Black Friday, siger Moritz Hahn i en pressemeddelelse. Han er Senior Vice President of Commercial Business hos Zalando.

- Det her er ikke bare en vigtig dag for kunderne, for den giver også os mulighed for at teste vores systemer, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Nets: Derfor endte Black Friday uden rekord



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD