Systematisk fusk med udsalgsvarer i norsk kæde
Butikker fabrikerede salgstal for at omgå reglerne for markedsføring, fortæller flere tidligere ansatte. Topchefen bekræfter.
Medarbejdere i den store norske sportskæde XXL har købt varer i butikken for derefter straks at returnere dem igen.
Det har de gjort for at styrke salgstallene, så varerne lovligt kunne markedsføres med en førpris i tilbudsaviserne, skriver norske e24.no på baggrund af oplysninger fra fire tidligere salgsledere i kæden.
Ifølge norsk markedsføringslov skal butikkerne have solgt et vist antal af en vare, før man kan sætte den på tilbud. På den måde forsøger man at sikre forbrugerne imod misvisende førpriser.
Topchef Øivind Tidemandsen ved endnu ikke, hvor udbredt tricket har været. Men han er sikker på, at de tidligere salgsledere taler sandt.
- Jeg vil virkelig beklage til butiksansatte, som direkte eller indirekte er blevet pålagt at udføre en amoralsk handling, siger han til e24.no.
- Og selvfølgelig beklager jeg til de kunder, som har fået opgivet misvisende førpriser, fortsætter han.
Forbrukertilsynet skal nu se XXL efter i sømmene.
For nylig kom det frem, at brugen af militær retorik og disciplin havde ført til flere uheldige episoder på et fast lederkursus i XXL. Blandt andet var deltagere blevet overhældt med isvand kun iført undertøj.
XXL har 60 varehuse i Sverige, Norge og Finland. I Danmark har kæden kun en netbutik.
LÆS OGSÅ: Kæmpe sportskæde straffede ansatte med isvand
Læs hele artiklen på E24Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter